Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterke stijging bereik socialemediamerken in 2016

Ook Twitter maakt weer een groei door, zo blijkt uit de online bereikscijfers van GfK DAM.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Uit het GfK DAM Jaaroverzicht blijkt dat Facebook het grootste socialemediamerk (84 procent) en het gebruik van Twitter steeg ook weer in tegenstelling tot een lichte daling vorig jaar: van 33 naar 38 procent.

related partner content for mobile comes here

Onder chatdiensten is WhatsApp het meest gebruikt (van 53 naar 65 procent), maar Facebook Messenger weet ondertussen ook meer dan de helft van Nederland te bereiken.

Snapchat stijgt vooral onder jongeren, maar komt voor geheel Nederland ook boven de grens van 10 procent uit.

On-demanddiensten Netflix en Spotify maken flinke progressie. Netflix bereikte in december bijna een kwart van de bevolking (24 procent, was 17 procent),  Spotify gaat nog harder: van 18 tot 28 procent. 

Smartphone versus pc/laptop
In 2016 is de smartphone hét apparaat waarmee we online gaan. Ten opzichte van een jaar geleden is het aantal bezoeken in december sterk gestegen en daarmee is de helft van alle bezoeken aan websites en apps afkomstig van de smartphone.

Vooral onder 50-plussers steeg het gebruik van de smartphone en is het aantal bezoeken bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Ook het aantal bezoeken via pc/laptop en tablet stijgt nog onder deze leeftijdsgroep, maar minder sterk dan het gebruik van de smartphone.

Pokémon GO
Grootgebruikers van de smartphone blijven de jongeren tot 35 jaar. Ook hun gebruik van de smartphone ligt ten opzichte van een jaar geleden hoger, mede veroorzaakt door de hype van 2016, Pokémon GO.

Vanaf de introductie in juli 2016 steeg het bereik van Pokémon GO naar meer dan 2 miljoen personen in Nederland. Onder jongeren tussen 13 en 34 jaar werd het hoogste bereik in week 32 behaald toen bijna een kwart van hen de Pokémon GO app gebruikte. Tegen het einde van het jaar was dit aandeel gedaald naar 10 procent.

Bron: Online Bereikcijfers GfK DAM   

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in