Overslaan en naar de inhoud gaan

Ster wint terrein in maart, RTL en SBS verliezen

NPO1 groeit in marktaandeel, SBS6 ziet aandeel dalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De RTL-zenders deden het in maart minder goed dan een jaar geleden. Het gezamenlijke aandeel komt uit op 32,8 tegen 33,6 vorig jaar. Dat is met name door dalingen bij RTL4 en RTL7. 

Dat blijkt uit cijfers van SKO (Stichting Kijkonderzoek) en GroupM van de doelgroep 20-49.

De NPO/Ster-zenders hadden een stijgend marktaandeel ten opzichte van en jaar eerder: 26,6 tegenover 25,0. De SBS-zenders kwamen samen uit op 19,8, tegen 21,1 vorig jaar. BrandDeli zag het aandeel 0,2 procent stijgen naar 8,4. 

Zenders
Bij de zenders is RTL4 marktleider met een iets lager aandeel dan in maart vorig jaar (19,6, -0,3). NPO1 plust 07 naar 16,9, terwijl SBS6 van 9,8 naar 8,6 gaat. NPO3 heeft de weg omhoog weer gevonden met een marktaandeel van 6,6 (was 5,7).

Uitgesteld kijken
Er werd in maart meer uitgesteld gekeken dan een jaar eerder. Dat aandeel komt uit op 5,9 tegen 5,0 een jaar geleden. 

Best bekeken
Maart was opnieuw de maand van Boer Zoekt Vrouw. Met 1.967 miljoen kijkers was de (finale)uitzending van 15 maart het best bekeken programma van de maand. De finale van Wie Is De Mol? staat op 2 met 1.578 miljoen. Derde plek is voor de laatste aflevering van Divorce die 1.186 miljoen kijkers trok.  De Familie Kruys maakt met een vijfde plaats en 1.163 miljoen kijkers een goed debuut.

Bij uitgesteld kijken is BZV ook eerste, voor Divorce en Wie Is De Mol?.
 
Adformatie biedt wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in