
De Ster bestaat komend jaar 40 jaar. Eind 2004 brengt de organisatie een boek uit over 40 jaar Nederlandse tv- en radioreclame. De Top 40 is een onderdeel van dit boek. In de vakjury hebben onder meer Lode Schaeffer, Thed Lenssen, Alfred Levi en Fred van Raaij zitting. Zij zullen de komende weken uit een longlist van 140 commercials bepalen welke commercials goed genoeg zijn voor de Top 40. De longlist bevat commercials die goud hebben gewonnen bij de ADCN Lampen, Effie en de Gouden Loeki uitreikingen. Tevens bevat de lijst commercials die bepalend zijn geweest voor het vak, deel uitmaken van het collectieve geheugen, typerend zijn voor de tijdgeest of van grote betekenis zijn geweest voor het betreffende merk.
Via een verkiezing op de site ster.nl kan het Nederlandse publiek vervolgens in september haar stem uitbrengen op haar favoriete commercial. Op de site is van iedere commercial beeldmateriaal en achtergrondinformatie te vinden. De uitslag van deze verkiezing bepaalt de definitieve volgorde van de Top 40.
Het boek wordt geschreven door Wilbert Schreurs, auteur van onder andere 'Geschiedenis van reclame in Nederland'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee