Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociale media-tijd leidt tot meer productiviteit

Wanneer werknemers met een kantoorbaan per uur drie minuten vrije tijd krijgen om even sociale media te bekijken, leidt dat tot meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van twee masterstudenten communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in opdracht van Website Promoten.

related partner content for mobile comes here

Sociale media kunnen een grote afleiding zijn en als stoorzender fungeren voor concentratie en motivatie. Niet alleen door het gebruik van de sociale media, maar ook doordat er voor en na gebruik aan wordt gedacht. Voor de werkgevers kunnen sociale media een probleem zijn.

Voor het onderzoek werd onder andere gekeken naar een groep van 162 werknemers - actief in onder andere ICT, IT, verzekeringen en hypotheken en de tijd die nodig was voor bepaalde taken en projecten. Het personeel werd gevraagd vragenlijsten in te vullen om onder andere motivatie, concentratie en gevoeligheid voor afleiding te meten. Ook hierbij werd de gehele groep in twee aparte groepen gesplitst: één groep mocht drie minuten per uur sociale media gebruiken, bij de andere groep was geen sprake van nieuwe regels.

Bij de mensen die een socialemediapauze van drie minuten per uur hadden, was er sprake van een stijging in productiviteit.

De twee masterstudenten, Martine Holman en Floris Veenendam, willen vervolgonderzoek doen om bijvoorbeeld te kijken of minder dan drie minuten social media-tijd per uur ook genoeg is voor een duidelijke stijging in productiviteit en of er verschillen zijn in verschillende branches.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in