
Dit blijkt uit onderzoek van twee masterstudenten communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in opdracht van Website Promoten.
Sociale media kunnen een grote afleiding zijn en als stoorzender fungeren voor concentratie en motivatie. Niet alleen door het gebruik van de sociale media, maar ook doordat er voor en na gebruik aan wordt gedacht. Voor de werkgevers kunnen sociale media een probleem zijn.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftVoor het onderzoek werd onder andere gekeken naar een groep van 162 werknemers - actief in onder andere ICT, IT, verzekeringen en hypotheken en de tijd die nodig was voor bepaalde taken en projecten. Het personeel werd gevraagd vragenlijsten in te vullen om onder andere motivatie, concentratie en gevoeligheid voor afleiding te meten. Ook hierbij werd de gehele groep in twee aparte groepen gesplitst: één groep mocht drie minuten per uur sociale media gebruiken, bij de andere groep was geen sprake van nieuwe regels.
Bij de mensen die een socialemediapauze van drie minuten per uur hadden, was er sprake van een stijging in productiviteit.
De twee masterstudenten, Martine Holman en Floris Veenendam, willen vervolgonderzoek doen om bijvoorbeeld te kijken of minder dan drie minuten social media-tijd per uur ook genoeg is voor een duidelijke stijging in productiviteit en of er verschillen zijn in verschillende branches.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee