Shagfabrikant gaat door met sponsoring
Volgens de gewijzigde Tabakswet, die gisteren is ingegaan, mogen tabaksfabrikanten geen evenementen meer sponsoren. Volgens J. van der Wal, directeur marketing van Niemeijer, hebben de reclames voor de eetcafés en het muziektijdschrift niks met tabak te maken. In de tabakswet staat dat je mag blijven adverteren voor een merk zolang dit maar verbonden is aan een product dat niets met tabak te maken heeft, zegt Van der Wal. De directeur verwijst naar Van Nelle-koffie, een product dat gerelateerd is aan Van Nelle-shag. ‘Daar maakt ook niemand zich druk om. Zolang het logo en de kleurstelling niet te herleiden zijn tot tabak, staat de Tabakswet de reclame toe’, zegt Van der Wal. Volgens B. Kuik, woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, zullen de reclame- en sponsorconstructies van Niemeijer nauwkeurig getoetst worden aan de nieuwe Tabakswet. Want in theorie mag je geen reclame maken voor een product waarin de naam van een tabaksproduct is terug te vinden, zegt hij. Overtreders van het reclameverbod voor tabak krijgen eerst een waarschuwing en riskeren daarna een geldboete (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid