Overslaan en naar de inhoud gaan

Relatie pers/bestuursvoorlichters kan veel beter

We vallen niet van onze stoel van verbazing van de uitkomsten, maar toch nuttig dat het eens goed is onderzocht. Zeg je dan. Journalisten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet onverwacht zijn journalisten veel kritischer over de onderlinge verhoudingen dan de bestuursvoorlichters. De voorlichters zouden de bestuurders minder moeten afschermen en pro-actiever moeten handelen, meldt de UT in een persbericht.

related partner content for mobile comes here

Daarnaast moeten ze volgens de journalisten kennis van zaken hebben, snel reageren en betrouwbaar zijn. Eveneens voorspelbaar: op hun beurt vinden de voorlichters van de journalisten dat ze hoor- en wederhoor moeten toepassen, goed geïnformeerd en open moeten zijn.

Uit het onderzoek blijkt verder dat journalisten en bestuursvoorlichters graag doelgericht werken, maar dat, interessant,'daardoor de normen en waarden soms in het gedrang komen.' Voorbeelden bevat het persbericht helaas niet. En
iedereen vindt dat er meer zou moeten worden geinvesteerd in het verbeteren van de onderlinge communicatie en afstemming, maar dat de tijd hen daarvoor ontbreekt.

Het onderzoek, waar, mits ze ook willen, beide partijen wat mee kunnen, is uitgevoerd onder journalisten en bestuursvoorlichters in de grootste Nederlandse gemeenten (meer dan 120.000 inwoners). Dat deed Sophie Krabbenbos, studente communication
studies aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. Zij studeerde dinsdag af op dit onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in