Google verliest marktaandeel in China


Twee verschillende onderzoeken rapporteren hetzelfde: zowel 't China Internet Marketing Network Info Center, als China IntelliConsulting melden dat Google flink terrein verliest op Baidu. De eerste houdt 't op een verlies van 8%, ChinaIntelliConsulting ziet een daling van 12,3%.
Erg fors, en ongetwijfeld zullen Amerikaanse bronnen anders beweren. Toch zijn de redenen die worden opgevoerd plausibel:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
- De Chinees kent de naam Guge (gecensureerde versie) een half jaar na introductie nog niet. Gold voor 63% van de bezoekers die aangaven Google als hun nr. 1 zoekmachine te gebruiken, en 72% van de totale gebruikersgroep.
- Guge is verkeerd in de markt gezet (de naam betekent Harvest Song, te traditioneel volgens de Chinees, die vooral modern wil zijn)
- verkeer uit de Chinese versie van Google.com wordt niet goed ge-redirect naar Google.cn
- Sinds Baidu aan de NASDAQ genoteerd staat, vangt 't ladingen positieve PR.
- Lokale marktkennis schiet tekort i.v.m. Baidu.
Meer achtergrond lees je hier
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid