Reclame in 2007: minder groei
In 2007 zal het minder worden voor de reclamemarkt, maar nog wel zal er flinke groei resteren. Volgens Wall Street Journal gaan de mediabureaus ZenithOptimedia van Publicis en GroupM van WPP vandaag tijdens een congres hun voorspellingen voor 2007 naar beneden bijstellen.
De Amerikaanse krant concentreert zich, helaas, op de Amerikaanse cijfers, en is nogal negatief. Immers, de groei van de totale Amerikaanse reclamemarkt neemt af van 4,8 procent in 2006 tot 4,2 procent in 2007 volgens Zenith; en van 2,7 procent tot 2,4 procent volgens GroupM.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMaar dat is gemiddeld nog een groei met ruim 3 procent, en is dat nu zo slecht in een tijd dat de reclamemarkt op drift is geraakt door nieuwe media?
De voorspellingen zijn in lijn met de jongste vooruitzichten van de bank Merrill Lynch en de bekende analist Lauren Rich Fine. Traditionele adverteerders, zoals de auto-industrie met een reclamemarktaandeel van bijna 15 procent, groeien minder qua bestedingen. En daar hebben tv en kranten het meeste last van.
Zenith verwacht een groei met 0,5 procent van de tv-bestedingen in de VS in 2007, maar de grote netwerken krijgen 1,5 procent minder inkomsten. Maar kranten krijgen er nog 2 procent bij, na een groei met 2,7 procent in 2006.
Florissant is het groeicijfer voor internet: 29 procent verwacht in 2007, tegen 25 procent in 2006. Maar het aandeel van internet is - mondiaal - 5,8 procent over 2006, tv heeft nog 37 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid