Overslaan en naar de inhoud gaan

Ramp-framing, ongeveer zo nuttig als een marsepeinen dildo

Schets een visionaire ramp – natuurramp, faillissement – en mensen worden op slag inert
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een marsepeinen dildo, zo noemde een adviseur van de Britse overheid een bestaande reclamecampagne over klimaatveranderingen. In deze reclamefilm vergaat de wereld: huilende kinderen, overstromingen, verdrinkende puppy’s en een verzengende hitte.

related partner content for mobile comes here

Kijk maar eens naar deze video:

Jouw en mijn schuld. De welvarende wereld. Maar het is nog net niet zover. Het is 5 voor 12 en we kunnen de aardbol redden.

Ik vertel deze anekdote aan een klant in de farmaceutische industrie.

‘Wat wil je daarmee zeggen Ron?’

‘Jij wilt je medewerkers 100 meter extra laten lopen door te dreigen met een overname van een bekende farma-gigant. Op de laatste kerstborrel schetste je dreigend het beeld dat het bedrijf snel op de klippen kan lopen. Als we met z’n allen niets extra’s laten zien. Dit is catastrophe-framing van de bovenste plank. Je schetst een ramp in de valse hoop dat ze extra omzet binnenhalen. Noppes, je bereikt het tegenovergestelde.’

Het is een bekend euvel van beleidsmakers. Schets een visionaire ramp en mensen gedragen zich inert.

Waarom gaat deze klant hier net als de Britse overheid in de fout, net als alle klimaatgoeroes?

Letterlijk stilstaan

De eerste reden. Volgens de Terror Management Theorie streven we naar behoud van onszelf en zijn we als de dood voor de dood. Binding met een cultuur en verhoogde zelfwaardering redden ons. Wanneer mensen een death-prime krijgen, worden ze conservatief. Het freeze-flight-fight systeem treedt gelijk op wanneer we een scenario zien hoe de wereld vergaat. We staan letterlijk stil uit zelfbescherming.

Schuld en wrok

De tweede reden. Angst maakt bovendien passief. Het leidt eerder tot schuld- en wrokgevoelens. Het is de bekende theologie van schuld en boete.

Aangeleerd hulpeloos

De derde reden. Een beeld van een naderende ramp zorgt dat we geen alternatieven meer zien. Het maakt ons aangeleerd hulpeloos. Mensen gaan wegkijken en het wordt één grote, collectieve lulligheid. Angstaanjagende scenario’s leiden tot bekrachtiging van de status-quo en zorgen ervoor dat de mens verstart.

We kiezen dan inderdaad voor Bush, een conservatieve president. Oorzaak: de islam-framing na 9/11.

Te abstract

Een vierde reden. Deze apocalyptische beelden zijn te abstract voor ons. Ze liggen te ver weg en de morele dwang staat ons dan tegen. We voelen de sense of urgency nauwelijks.

Wat moet je dan wel doen?

Dreig niet met een overname of faillissement. Vertel positieve verhalen en beelden, bekrachtig positieve veranderingen. Zo zien ze alternatieven en gaan ze minder hangen. Schiet anderzijds niet door in je optimisme. Ook dat zorgt voor ontkenning. Plezier en enthousiasme in plaats van schuld en wrok. Zo worden de Britse en jouw boodschap wel nuttig zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in