Overslaan en naar de inhoud gaan

Radio 10 terug op FM

Radio 10 wordt overgenomen door RadioCorp, het bedrijf achter 100% NL, naar verwachting wordt de overname begin september afgerond.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Radio 10 Gold was de afgelopen jaren te beluisteren via onder meer de kabel, op AM en via internet, maar niet op FM. De FM frequenties waarop straks het Radio 10 programma te horen zal zijn, zijn sinds donderdag in de lucht.

Momenteel behoort Radio 10 Gold nog tot de 538Groep, die eigendom is van Talpa Holding. Doordat de 538Groep al de maximaal toegestane hoeveelheid radiofrequenties in gebruik heeft (voor 538 en SLAM!FM), wordt het station verkocht en kan het weer op FM te horen zijn. Met de deal verkrijgt Talpa een minderheidsbelang in RadioCorp.

Met de doorgifte via de AM, kabel en internet had Radio 10 Gold al die tijd toch een aardig goede positie tussen de FM-zenders. In de laatste meetperiode (april-mei 2013) had de zender een marktaandeel van 2,7 procent op de doelgroep 10+. Het laat zenders op de FM zoals Slam!FM (ook Talpa), Radio 4 en Sublime FM en BNR Nieuwsradio nu al ruimschoots achter zich. Radio 10 Gold heeft een sterke oververtegenwoordiging in de commercieel minder interessante doelgroepen 50-64 en 65+.

Tim van der Bilt, onder andere verantwoordelijk voor de inkoop van radiozendtijd voor de klanten van Aegis Media, verwacht dat Radio 10 met de gang naar de FM-band groei zal verwezenlijken in de doelgroep 35-49. Van der Bilt: 'Dat zal ten koste gaan van Radio 2, Sky Radio en de zenders die vallen onder ORN.' Zusterzender 100%NL (op moment dat de deal in september daadwerkelijk rond komt), zal volgens Van der Bilt minder last hebben van de comeback van Radio 10.

Van der Bilt denkt dat Radio 10 op de FM-band een marktaandeel (doelgroep 10+) van tussen de 4 en 6 procent kan halen. 'Dat zal op de FM wel even tijd nodig hebben maar dat is zeker de potentie.'

Remon Buter, head of trading bij GroupM vindt het te vroeg om een inschatting te geven van het mogelijke marktaandeel. Hij verwacht niet dat de zender dit jaar al een sterke groei zal laten zien. 'Het heeft potentie, maar radio heeft een lange adem nodig. Het voordeel is dat Radio 10 al een bekende naam is, maar de marketingmachine zal toch moeten worden opgestart om de zender onder de aandacht te brengen.'

Buter, die Radio 10 Gold nu karakteriseert als een mix van Veronica, Radio 2 en Sky Radio, zegt ook dat veel afhangt van hoe de zender wordt ingevuld. 'Wordt het moderner? Interactiever? Gaan ze veel spelletjes doen? Dat bepaalt ook de doelgroep die de zender in de toekomst weet te trekken.' Buter wijst erop dat eerst maar even afgewacht moet worden of de overname door RadioCorp rond zal komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in