Overslaan en naar de inhoud gaan

Oranje Index stijgt wederom

Met name als gevolg van een sterke toename van media aandacht en commerciële Oranje- en WK-uitingen stijgt de Oranje Index van 132 naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Opvallend is wel dat de consumentenbeleving licht daalt van 124 naar 115. Vooral het vertrouwen in de prestaties van Oranje is afgenomen; 57 procent van de Nederlanders denkt dat Oranje de poulefase overleeft ten opzichte van 70 procent in de eerste meting.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het Onderzoek, een initiatief van TBWABrand Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de Oranjebeleving rond het WK Voetbal in kaart brengt.

Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

De Nederlander lijkt zijn adem even in te houden in de aanloop naar het WK Voetbal. De interesse in het WK is nu lager dan half april (51 procent t.o.v. 55 procent) en ook de betrokkenheid bij Oranje is afgenomen (70 procent t.o.v. 75 procent).

Opvallend, maar het onderzoek in 2004 vertoont eenzelfde patroon; ook toen daalde de consumentenindex in deze periode.

Enkele opmerkelijke resultaten:

- Minder ondervraagden (57 procent) dan in meting 1 (70 procent) denken dat Oranje de poule
overleeft. Ook minder mensen verwachten dat de halve finale wordt gehaald, nu 30 procent
om 41 procent in meting 1.

- De berichtgeving in de media wordt minder intensief gevolgd. Waar in meting 1 nog
54 procent dit goed of tamelijk goed deed, is dit nu 46 procent.

- 9 procent heeft inmiddels geparticipeerd in een Oranje/WK-gerelateerde promotie. In de
eerste meting was dit 8 procent.

De publicitaire index stijgt van 108 naar maar liefst 496. De bekendmaking van de definitieve
selectie door de bondscoach en de discussie die is ontstaan over het wel of niet meegaan
van bepaalde spelers heeft hierop een grote invloed gehad.

De uiteindelijke keuze van Van Basten beheerste eerder deze week zelfs de voorpagina's van de diverse dagbladen.

Het commerciële indexcijfer was in meting 1 (index 187) al een stuk hoger dan in dezelfde periode in 2004 en stijgt in meting 2 door naar 647. De grootste toename valt waar te nemen op de winkelvloer, waar nu diverse Oranje- en WK-gerelateerde promoties plaatsvinden.

Daarnaast blijft het aantal Oranje/WK TV-commercials en advertenties in landelijke dagbladen nog steeds sterk stijgen.

Door een impuls vanuit met name het marketingpanel stijgt de expertindex van 129 naar 138.

Volgens de marketingexperts is de bereidheid onder consumenten om deel te nemen aan
'betrouwbare' WK-kaartenacties van commerciële partijen hoog. Het feit dat relatief weinig officiële WK-kaarten op de markt beschikbaar zijn, speelt hierbij een voorname rol.

Pffff?.laat het toernooi nu maar snel beginnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in