Overslaan en naar de inhoud gaan

Online vouchers: eenvoudige route naar extra omzet

Webwinkels gebruiken al langer vouchers met een kortingscode. Maar pas in het afgelopen jaar heeft het gebruik ervan een enorme vlucht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Richard Sweep,
Managing Director , onderdeel van ad pepper media Benelux BV.

related partner content for mobile comes here

Webwinkels gebruiken al langer vouchers met een kortingscode. Maar pas in het afgelopen jaar heeft het gebruik ervan een enorme vlucht genomen. Voucherverkopen maken een steeds groter deel uit van de omzet van affiliate-marketeers. Webwinkeliers die geen gebruik maken van vouchers, luisteren niet naar hun klanten.

Hoewel vouchers in Engeland en Duitsland al langer een fenomeen zijn, liet hun populariteit in Nederland even op zich wachten. En dat is raar in een land dat bekendstaat om zijn handelsgeest en consumenten die dol zijn op zegeltjes plakken en bonnetjes uitknippen. Hoe gaat het in z’n werk? Een webwinkelier geeft unieke codes uit voor korting op een product of dienst op zijn website. Een webwinkel kan kortingscodes inzetten voor het:
1. binnenhalen van nieuwe klanten;
2. tevreden houden van bestaande klanten (CRM);
3. verleiden van oude en bestaande klanten tot nieuwe aankopen;
4. verkopen van magazijnrestanten;
5. aftasten van de markt, bijvoorbeeld om te kijken hoe verschillende kanalen, campagnes, producten en diensten verkopen.

Hiervoor kan de webwinkel de volgende kanalen inzetten:
1. speciale voucherwebsites (zoals, , en );
2. vergelijkingswebsites;
3. cashback websites (dit zijn websites waarbij de klant contant geld terugkrijgt na het doen van aankopen);
4. e-mailmarketing;
5. websites met ‘user-generated content’ en sociale media.

Inmiddels heeft de Nederlandse online consument de weg naar vouchers gevonden. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is, dat webwinkels vooral op prijs concurreren met fysieke winkels. Met vouchercodes, offline en online, kan een webwinkel zich onderscheiden door kortingen. Sommige online winkels verhoogden na de introductie van vouchercodes hun omzet met enkele tientallen procenten. In de praktijk blijkt dat klanten binnenkomen met een kortingsbon op een bepaald product en met meer producten vertrekken dan ze van plan waren. Ook het aantal affiliates dat het programma van de adverteerder promoot, stijgt explosief.

Zoals met elke advertentiecampagne bereikt de adverteerder zijn doelgroep het best met een uitgekiende mix van bovenstaande kanalen. Daarvoor zijn onderzoek en voorbereiding het belangrijkst. Denk vooraf na over de volgende zaken.
1. Terugbetaling – alle back-end-systemen moeten ingesteld zijn op het effectief terugbetalen van de kortingscodes. Ook is het belangrijk dat de codes niet zo te manipuleren zijn, dat een klant ze meerdere keren kan gebruiken.
2. Marge – hoeveel korting voor de klant en commissie voor de affiliate kunt u missen? Stem de hoogte van de affiliate-commissie af op de vouchers, niet op de specifieke affiliates. Biedt affiliates die de meeste vouchers omzetten, exclusieve voucherdeals als extra incentive. Zoek daarnaast een evenwicht tussen de hoogte van de korting en de waarde die een vaste klant toevoegt aan uw bedrijf.
3. Voorwaarden – laat affiliates precies weten wat de voorwaarden van de vouchers zijn om vragen en teleurstelling achteraf te voorkomen.
4. Terugbetalingsregels – koppel regels aan de terugbetaling via kortingscodes, zoals een minimaal te besteden bedrag, startdatum en uiterste uitbetalingsdatum, alles afhankelijk van de doelstelling van de campagne.
5. Onderzoek – doe samen met uw affiliate-netwerk en affiliates grondig onderzoek. Op deze manier ontdekt u wat er mogelijk is en wat het beste werkt.
6. Effectiviteit – begin met vouchers die pas na twee, drie maanden aflopen. Op deze manier kunt u de vouchers testen op hun effectiviteit.

Online vouchers worden zo’n belangrijk deel van de klantervaring, dat adverteerders en affiliates die ze niet aanbieden, sales mislopen. Met een goede voorbereiding en een strategisch plan kan een online kortingscampagne zeer waardevol zijn en de verkoop stimuleren. Pak de kansen die online vouchers bieden daarom met beide handen aan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in