Online vouchers: eenvoudige route naar extra omzet


Door Richard Sweep,
Managing Director Webgains Netherlands, onderdeel van ad pepper media Benelux BV.
Webwinkels gebruiken al langer vouchers met een kortingscode. Maar pas in het afgelopen jaar heeft het gebruik ervan een enorme vlucht genomen. Voucherverkopen maken een steeds groter deel uit van de omzet van affiliate-marketeers. Webwinkeliers die geen gebruik maken van vouchers, luisteren niet naar hun klanten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Hoewel vouchers in Engeland en Duitsland al langer een fenomeen zijn, liet hun populariteit in Nederland even op zich wachten. En dat is raar in een land dat bekendstaat om zijn handelsgeest en consumenten die dol zijn op zegeltjes plakken en bonnetjes uitknippen. Hoe gaat het in z’n werk? Een webwinkelier geeft unieke codes uit voor korting op een product of dienst op zijn website. Een webwinkel kan kortingscodes inzetten voor het:
1. binnenhalen van nieuwe klanten;
2. tevreden houden van bestaande klanten (CRM);
3. verleiden van oude en bestaande klanten tot nieuwe aankopen;
4. verkopen van magazijnrestanten;
5. aftasten van de markt, bijvoorbeeld om te kijken hoe verschillende kanalen, campagnes, producten en diensten verkopen.
Hiervoor kan de webwinkel de volgende kanalen inzetten:
1. speciale voucherwebsites (zoals www.actiecode.nl, www.actiepakker.nl, www.actiepagina.nl en www.kortingscode.net);
2. vergelijkingswebsites;
3. cashback websites (dit zijn websites waarbij de klant contant geld terugkrijgt na het doen van aankopen);
4. e-mailmarketing;
5. websites met ‘user-generated content’ en sociale media.
Inmiddels heeft de Nederlandse online consument de weg naar vouchers gevonden. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is, dat webwinkels vooral op prijs concurreren met fysieke winkels. Met vouchercodes, offline en online, kan een webwinkel zich onderscheiden door kortingen. Sommige online winkels verhoogden na de introductie van vouchercodes hun omzet met enkele tientallen procenten. In de praktijk blijkt dat klanten binnenkomen met een kortingsbon op een bepaald product en met meer producten vertrekken dan ze van plan waren. Ook het aantal affiliates dat het programma van de adverteerder promoot, stijgt explosief.
Zoals met elke advertentiecampagne bereikt de adverteerder zijn doelgroep het best met een uitgekiende mix van bovenstaande kanalen. Daarvoor zijn onderzoek en voorbereiding het belangrijkst. Denk vooraf na over de volgende zaken.
1. Terugbetaling – alle back-end-systemen moeten ingesteld zijn op het effectief terugbetalen van de kortingscodes. Ook is het belangrijk dat de codes niet zo te manipuleren zijn, dat een klant ze meerdere keren kan gebruiken.
2. Marge – hoeveel korting voor de klant en commissie voor de affiliate kunt u missen? Stem de hoogte van de affiliate-commissie af op de vouchers, niet op de specifieke affiliates. Biedt affiliates die de meeste vouchers omzetten, exclusieve voucherdeals als extra incentive. Zoek daarnaast een evenwicht tussen de hoogte van de korting en de waarde die een vaste klant toevoegt aan uw bedrijf.
3. Voorwaarden – laat affiliates precies weten wat de voorwaarden van de vouchers zijn om vragen en teleurstelling achteraf te voorkomen.
4. Terugbetalingsregels – koppel regels aan de terugbetaling via kortingscodes, zoals een minimaal te besteden bedrag, startdatum en uiterste uitbetalingsdatum, alles afhankelijk van de doelstelling van de campagne.
5. Onderzoek – doe samen met uw affiliate-netwerk en affiliates grondig onderzoek. Op deze manier ontdekt u wat er mogelijk is en wat het beste werkt.
6. Effectiviteit – begin met vouchers die pas na twee, drie maanden aflopen. Op deze manier kunt u de vouchers testen op hun effectiviteit.
Online vouchers worden zo’n belangrijk deel van de klantervaring, dat adverteerders en affiliates die ze niet aanbieden, sales mislopen. Met een goede voorbereiding en een strategisch plan kan een online kortingscampagne zeer waardevol zijn en de verkoop stimuleren. Pak de kansen die online vouchers bieden daarom met beide handen aan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid