‘Houd het simpel en puur in 2010’


‘Simple is better’, schrijft USA Today in een artikel over wat marketeers hebben ontdekt. Was in 2009 de trend voor goedkope producten, USA Today verwacht samen met onderzoeksbureau Datamonitor dat het in 2010 vooral zal draaien om ‘minder is meer’.
Consumenten willen niet alleen weten er in hun voedsel zit, ze willen vooral ook weten wát niet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen trendgoeroe beweert in het artikel dat in 2010 bedrijven die producten met het minste aantal ingrediënten aanbieden, het winnen van de ondernemingen die niet met deze trend meegaan.
Deze trend is volgens Datamonitor al een tijdje aan de gang. Van 2005 tot 2008 is er al een groei van ruim 64 procent te zien in het aantal nieuwe producten dat de woorden ‘simple’ of ‘simply’ in de product- of merknaam gebruikt.
Onderdeel van deze trend is de nadruk op maximaal vijf ingrediënten in een product.
(Google maar eens op 'five ingredients'.)
Het Amerikaanse ijsmerk Häagen Dazs heeft deze trend begin dit jaar opgepakt. Het merk kwam met zeven ijssmaken op de markt waar slechts melk, room, suiker, eieren en een natuurlijke smaaktoevoeging in zit. De lijn heet, simpel, ‘Five’. De ingrediënten worden op de verpakking gemeld.
USA Today schrijft dat het inzicht bij de marketingafdeling van Häagen Dazs ontstond nadat consumenten in een panel aangaven te kiezen voor producten met minder ingrediënten. Een zak chips met drie ingrediënten won het van een zak met 20.
De ‘Five’-lijn is een succes, het neemt al 10 procent van de omzet van het merk voor zijn rekening. De herhaalde aankopen overstijgen het gemiddelde van die markt van 30 procent.
Ook andere bedrijven richten zich op de ‘simple’-trend.
Starbucks gebruikt bijvoorbeeld geen bananensmaaktoevoeging meer in zijn bananabread, maar stopt er simpelweg meer bananen in.
Starbucks’ fruitsmoothies onder de naam Vivanno hebben nu nog slechts vier ingrediënten.
Ook Kraft doet mee aan de trend. De Triscuit cracker bestaat nu nog slechts uit graan, zout en olie. En in plaats van palmolie wordt er sojaolie gebruikt. De verpakking van de crackers is ook soberder geworden. Volgens de marketingmanager van Kraft gaat het erom dat consumenten alles willen weten over wat er in het product zit. Transparantie.
En het werkt, USA Today meldt een ‘double-digit’ groei in de verkopen in het tweede kwartaal van 2009.
Soepmerk Campell vroeg voor de Select Harvest-soeplijn de consument wat ze wilden en dat was wederom transparantie over wat er in de soep zit en minder ingrediënten.
De trend gaat ook op voor huisdierenvoedsel. California Natural van Natura Pet Products is de sterkst groeiende productlijn van de dierenvoedselfabrikant. De reden: de verpakking is versoberd en het aantal ingrediënten is teruggebracht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid