Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe SMS-gedragscode voldoet niet

Verkopers van allerlei sms-diensten voldoen nog niet aan regels die consumenten moeten beschermen tegen malafide aanbieders.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de minister bevat de code een aantal duidelijke verbeteringen ten opzichte van de oude versie die eerder dit jaar is geëvalueerd. Zo wordt voortaan bij de aanmelding voor sms-diensten in het eerste bericht vermeld dat het een abonnement betreft en wat de prijs (per week) is.

De afmelding kan verder voortaan eenvoudig door 'stop' te sms'en. Ook gaat de sector de code actief handhaven, waarbij hogere boetes kunnen worden opgelegd aan overtreders. Verder komt er een zwarte lijst.

Ondanks deze verbeteringen voldoet de gedragscode volgens de minister nog niet aan haar verwachtingen en zijn kinderen en andere kwetsbare consumenten nog steeds onvoldoende beschermd. Voor een groot deel ligt dat volgens Van der Hoeven aan het feit dat de reclameregels voor de sms-branche nog niet zijn aangepast door de sector.

Daardoor blijft het mogelijk dat sms-diensten op een onduidelijke manier worden aangeboden, via bijvoorbeeld quizjes, testjes en prijsvragen, waarbij men niet geleverd krijgt wat men wilde of waarbij je onverwacht vast blijkt te zitten aan een duur sms-abonnement.

De minister wil dat de sector zo snel mogelijk aanvullende maatregelen neemt. Om het proces te ondersteunen heeft Van der Hoeven ook wetgeving in de maak. Zo moet het voor 1 juli wettelijk worden vastgelegd dat gedupeerden niet zomaar kunnen worden afgesloten van hun mobiele telefoonabonnement. Daarnaast is wetgeving in voorbereiding waarmee voorwaarden kunnen worden gesteld aan de incassofunctie van telecomproviders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in