Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe prijzenslag supermarkten

De retailsector maakt zich op voor een nieuwe supermarktoorlog in deze nazomerse periode waarin de consument weer meer op de centen gaat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Schuitema (C1000) zal vanaf maandag honderd producten in de aanbieding doen voor de prijs van 1 euro en Jumbo heeft zeventig producten gedurende vier weken in prijs verlaagd. De actie in de 124 Jumbo-winkels loopt nog tot 9 september. Super de Boer begint volgende week met een promotionele actie onder de noemer 'Supertoetaweken'. De ruim driehonderd vestigingen bieden dan gedurende drie weken vijftig producten aan voor ‘afgeronde prijzen’. Die producten zijn dan voor hele of halve euro's te koop. De actie loopt naast de aanbiedingen voor honderden A-merken die al blijvend in prijs zijn verlaagd. Super de Boer 'boort de prijzen de grond in', stunt de keten op de eigen website.

related partner content for mobile comes here

Marktleider Albert Heijn begint weer drie weken lang met zijn zogeheten 'hamsterweken'. Consumenten krijgen dan bij de aankoop van een product een tweede gratis. De actie geldt elke week voor vijftig andere producten. Ook loopt bij Albert Heijn nog steeds de laagste-actieprijsgarantie. Als klanten bepaalde aanbiedingen tijdens de actieperiode in de folder van een andere supermarkt goedkoper aantreffen, krijgen ze op vertoon van de papieren folder van de andere supermarkt het aankoopbedrag terug en een gratis appeltaartje.

Marktonderzoeksbureau GfK onderschrijft dat de actiedruk na de vakantie agressiever lijkt dan in voorgaande jaren. Het bureau becijferde onlangs dat de supermarkten het afgelopen halfjaar al 25 procent meer omzet draaiden als gevolg van de promotiedruk. ‘Van elke euro is 14 procent op promotie verkocht’, zegt Joop Holla van GfK. Hij verwacht dat dit snel naar de 15 cent gaat. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog ruim 11 cent.

De voordeelweken zijn belangrijk geworden voor de supermarktketens, stelt Holla. ‘De discounters probeerden eerst marktaandeel te pakken met continu lage prijzen. Maar steeds meer supers gooien het over de boeg met aanbiedingen. Dat werkt kennelijk toch beter.’

Volgens marktonderzoeksbureau GfK Panel Services is het winkelbezoek sinds maart met ruim 4 procent gestegen. Klanten komen steeds meer op aanbiedingen af en bezoeken ook meer verschillende supermarkten. Vooral gezinnen en ouderen kopen naar verhouding veel producten die in de aanbieding zijn. Alleenstaanden maken er minder gebruik van.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in