Overslaan en naar de inhoud gaan

De grote 'New media' ambities van het Nationaal Historisch Museum

Afgelopen maanden is er veel ophef geweest over de plaats waar het Nationaal Historisch Museum gebouwd zal gaan worden. Werd het aan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het NHM wordt een nationaal museum waarin iedereen zijn/haar geschiedenis kan herkennen, beleven en toevoegen. Het NHM krijgt een (prachtig) gebouw, maar wil ook zonder gebouw bestaan. In scholen, in andere musea en in geschiedenisinstituten. Het NHM moet echter vooral in de beleving van mensen gaan acteren.

related partner content for mobile comes here

De ambities zijn groot, want men wil wereldwijd een toonaangevend museum worden op gebied van het effectief en doelmatig inzetten van moderne (communicatie) technologie, zowel offline als online. Nieuwe media is hier een belangrijk onderdeel van. Uniek aan het NHM is, dat deze ambitie onderdeel is van de kern van de organisatie, in plaats van een afdeling die later toegevoegd wordt. De relatie van musea met hun publiek is aan het veranderen en het internet in combinatie met nieuwe media zijn een geschikt middel om deze nieuwe relatie invulling te geven.

Om een voorbeeld te geven van de manieren waarop het NHM nieuwe media denkt te gaan inzetten, wil ik graag de volgende situatie beschrijven: Geschiedenis is overal, dus moet het NHM ook overal zijn. Niet alleen in het toekomstige gebouw, maar ook op historische plekken, bij historische gebeurtenissen, in andere musea, etc. Om buiten de muren van het museum bezoekers te voorzien van informatie, zullen ze nieuwe media in moeten zetten.

Augmented Reality zal hierbij een grote rol gaan spelen. Voor het ontwikkelen hiervan werkt het NHM samen met de Technische Universiteiten in Nederland om de meest geavanceerde technieken tot hun beschikking te hebben en uit te kunnen werken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan installaties waar je met een historisch figuur als gids door een historische omgeving geleid wordt, interactief en gebaseerd op jouw vragen en reacties. Een andere mogelijkheid waar je aan kunt denken, is het aanbieden van plaatsgebonden informatie op basis van mobiele applicaties.

Het zal nog even duren voordat het NHM echt vorm gaat krijgen, de eerste tastbare uitingen zullen in 2010 te zien zijn. Deze zullen echter nog offline zijn in de vorm van bijvoorbeeld een tentoonstelling. De ambities zijn groot, en ik ben erg benieuwd wat het ons zal gaan brengen….

Dit artikel is afkomstig van

Je kunt nu al kennismaken met het NHM op . Daar kun je lezen over de voortgang van het NHM en deelnemen aan bijvoorbeeld de Nationale Portrettengalerij, waar iedere Nederlanders zijn/haar persoonlijke inspiratiebron kan kiezen. Om helemaal op de hoogte te blijven, kunnen mensen het Nationaal Historisch Museum volgen via . Via die kanalen kan iedereen meedenken over de toekomst van het NHM.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in