Overslaan en naar de inhoud gaan

Branded Content: VI en Gillette

Branded Content. Redactionele Marketing. Advertorial. Geef het beestje maar een naam. De grensvervaging tussen redactie en commercie zet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel die vervaging (terecht) met argusogen gevolgd wordt, is het een niet te stoppen ontwikkeling. Zelf vertrouw ik op een zelfregulerend systeem met klagende oude rotten, boze lezers en vernieuwende hoofdredacteuren\uitgevers die samen de grens verleggen maar niet overschrijden. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe er vanuit het kritische kamp gereageerd wordt op de van deze week...

related partner content for mobile comes here

Ik lees de VI al vanaf jaren ‘80 mee met m’n vader en het eerste wat ik deed bij het op kamers gaan was een eigen VI-abonnement afsluiten. Hoewel de vormgeving al sinds jaren ‘80 hetzelfde is, blijft VI met kop en schouders uitsteken boven alle andere bladen. Dat is waarschijnlijk ook voor een groot deel te danken aan Johan Derksen. Een hoofdredacteur bij wie voetbal(journalistiek) altijd op de eerste plaats staat. Geen gekke commerciele dingen, geen aandacht voor prive-dingetjes van voetballers, geen poespas. Tot gisteren.

Wat was ik gisteravond verbaasd bij het openslaan van de nieuwe VI. En dan vooral pagina 44-49. Scans vind je hieronder achter de links:

  • volgens ‘de Engelse methode’ (‘Jij mag speler X spreken die wij sponsoren maar dan wel een kadertje over ons erbij en ons campagnebeeld gebruiken aub’).
  • Het hele interview vergezeld van en doorlopend in een nieuwe door diezelfde sponsor gesponsorde rubriek.
  • Een spread over ‘luchtig voetbalnieuws’. en de Gay Pride.

Opvallend. Dat Derksen van het ‘wij-schrijven-niet-over-priveleven-principe’ is afgestapt is al bijzonder maar dat de grens commercie-redactie zo vervaagt is voor VI zelfs uitzonderlijk. Campagnebeeld plaatsen bij interviews gebeurt al vaker de laatste tijd maar dat zelfs over de sponsor gaat had ik niet eerder gezien.

Nu ook de VI de grens van redactionele marketing gaat opzoeken, ben ik benieuwd naar de reacties. Vooralsnog vind ik het zelf allemaal prima. Leuk interview met Henry, die eerste vraag neem ik voor lief en die balk onderin stoor ik me niet aan. Ach, en de rubriek ‘Voetbalfocus’ is ook weer eens wat anders (en sterft waarschijnlijk een langzame dood). Maar ben wel benieuwd wat de andere (betalende) lezers en vooral de ‘puristen’ er van vinden. Want laat die er nu net een hoop zijn in de voetbal(journalistiek)wereld. Dat laat Derksen ons vast weten!?!

PS Andere (opvallende, goede, slechte, vernieuwende) voorbeelden van commercie-redactievervaging altijd meer dan welkom!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in