Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nieuwe prijzenoorlog supermarkten'

Onder supermarkten is een nieuwe prijzenoorlog te verwachten, voorspelt retail- en merkendeskundige Paul Moers van marketingbureau PM.SMS.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse supers zien hun omzetten onder grote druk staan en zullen er alles aan doen hun marktaandeel vast te houden, aldus Moers. Dit jaar zien de supermarkten hun omzet slechts 2,5 procent hoger uitkomen tot een hoogte van bijna 33 miljard euro. Daarmee maken ze alleen de inflatie nog goed, wat in feite betekent dat de omzet aan het stagneren is. Moers: 'Dit is een volkomen nieuwe situatie voor supermarkten die vele jaren van voortdurende groei hebben gekend.'

related partner content for mobile comes here

Nu de economische crisis blijft voortduren, is het te verwachten dat de omzet steeds verder onder druk komt te staan. Moers wijst erop dat consumenten niet nog meer zullen gaan eten. Ook grote innovaties zoals panklare groente en kant en klare maaltijden uit de jaren '90 zijn niet te verwachten en de rek in openingstijden is er uit.

De supermarkten zullen daarom het komende jaar alles uit de kast gaan halen om de omzet maar ook de marktaandelen een positieve draai te geven, stelt Moers. 'Bovendien zijn de verhoudingen in de supermarktwereld op scherp gezet mede door de razendsnelle opmars van Jumbo met bijna 12 procent marktaandeel.'

Albert Heijn, dat de afgelopen jaren het marktaandeel fors zag stijgen tot ruim 34 procent, zal dit met hand en tand gaan verdedigen, zegt de retaildeskundige. 'Dat betekent dat er een nieuwe prijzenslag zal gaan ontstaan. Albert Heijn schrijft immers voor wat er in de markt gebeurt.'

Het omzetaandeel door promoties zal verder oplopen.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in