Overslaan en naar de inhoud gaan

Merk of geen merk?

Of het nu gaat om kleding, softdrinks of popsterren, alles en iedereen noemt zichzelf tegenwoordig een merk. Maar het maakt nogal wat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het New Yorkse bureau Brand Keys bestaat er een vijftraps continuüm waar elk merk of wat daar voor door wil gaan in ondergebracht kan worden. Het begint met de categorie commodity: gewoon spullen die iedereen wel kent, maar die zich behalve in prijs nergens in onderscheiden. Een stapje verder gaan de labels: retailketens of producenten met een zekere naamsbekendheid.

related partner content for mobile comes here

Daarna komen de category placeholders: goederen of diensten die een sterke presentie hebben in hun categorie en die op grond daarvan met recht aanspraak kunnen maken op de titel merk, maar niet erg sterk zijn verankerd in de harten en hoofden van de consument.

Dat geldt wél voor de laatste twee categorieën: de 21st century brands, namen of symbolen die zulke duidelijke waarden vertegenwoordigen dat ze zich makkelijk onderscheiden van de concurrentie, en de human brands: mensen die merken zijn geworden (denk aan Chanel, David Beckham, Ralph Lauren).

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in