Overslaan en naar de inhoud gaan

MarketingRSLT Summerschool: Jeroen Ligthart over de integratie van social media en e-mailmarketing

Jeroen Ligthart is directeur van Clansman, een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in responscampagnes. Hij zal tijdens de MarketingRSLT…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jeroen Ligthart is directeur van , een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in responscampagnes. Hij zal tijdens de , die we eind augustus weer organiseren, , en andersom.

related partner content for mobile comes here

Wordt het voor e-mailmarketeers eigenlijk lastiger aan goede e-mailadressen te komen, nu we social media hebben? Op de Facebook Like-button drukken is immers een stuk makkelijker -en minder indringend- dan ergens je e-mailgegevens achterlaten?

Ligthart: ‘Juist niet. Social media en e-mailmarketing hebben een symbiotische relatie. Via sociale media kun je prima een goed bestand met e-mailregistraties opbouwen. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat snapt dat e-mail en social media goed samen gaan, is LivingSocial: via e-mail communiceren ze iedere dag een dagaanbieding . Deze aanbieding kun je kopen, maar ook gratis krijgen als je de aanbieding via sociale media deelt met je vrienden en tenminste drie vrienden de aanbieding ook kopen.’
‘Ik ken geen enkel traditioneel bedrijf dat uitsluitend op basis van de inzet van sociale media zijn business kan laten draaien. Maar er zijn wel bedrijven die een goede omzet realiseren via inzet van uitsluitend e-mailmarketing. Kijk naar Groupon, dat bedrijf is juist gegroeid door e-mailadressen. De statistieken bewijzen het omgekeerde.’

‘Via 1 van onze eigen activiteiten zien wij zelf ook dat er een duidelijke synergy bestaat tussen e-mail m social media en zoekmachineverkeer. Clansman heeft met / een domein waarbij door slimme crossmediale acties zowel een e-mailbestand is opgebouwd van meer dan 300.000 abonnees én meer dan 54.000 facebookfans zijn geworven. Uitmetkorting staat daarmee in de top 4 van grootste Facebookpagina’s in Nederland.’

‘Eerst had je searchmarketing en e-mailmarketing om traffic op de site aan te jagen. Nu is er ook social media. Dat betekent niet dat e-mailmarketing opeens stopt. Maar je moet het wel geïntegreerd aanbieden.’

Ligthart geeft een voorbeeld: ‘Op Dagjeuitmetkorting boden we bijvoorbeeld een quiz aan. Daarmee kon je kortingsbonnen winnen. Tegelijkertijd lieten we mensen ook liken. Zo promootten we de Facebookpagina vanuit de website, en vanuit het e-mailbereik. En nu helpen de likes weer mee om nieuwe e-mailabonnees te werven. Via bijvoorbeeld een miniquiz via Facebook, of een stelling vanuit e-mail naar de Facebookomgeving. Vanuit Facebook creëer je weer traffic naar de site. Het is een geïntegreerde aanpak. Als je het op deze drie vlakken goed doet, versterkt dat je merk.’

‘Likes lijken op abonnees, maar converteren is lastiger. E-mails converteren een stuk beter en zorgen nog steeds voor meer omzet dan een posting op Facebook. Mail werkt dan toch indringender.’

wordt dit jaar gehouden bij Inn Style aan de Maarsseveense Plassen, bij Maarssen. 24 experts geven workshops over social media en marketing, database-analyse, conversie-optimalisatie, customer experience marketing, e-commerce, technologie voor de marketeer en e-mail-, mobile en affiliate marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in