Overslaan en naar de inhoud gaan

'Let op ! Geld lenen kost geld' breed bekend

De waarschuwing 'Let op! Geld lenen kost geld' is een half jaar na de introductie niet alleen breed bekend, maar zet ook aan tot nadenken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Twee derde van de consumenten kan de zin spontaan noemen. Nog eens 22 pct geeft aan ervan te hebben gehoord. In totaal kent dus 87 procent van de Nederlanders de waarschuwingszin die aanbieders van kredieten moeten vermelden bij reclame voor hun product. Bijna driekwart van de consumenten zegt dat de zin aanzet tot nadenken over de nadelige gevolgen van lenen.

related partner content for mobile comes here

Aanbieders van kredieten houden zich over het algemeen goed aan de verplichting de zin te vermelden bij advertenties op radio, televisie of gedrukte media, constateert de AFM op basis van een representatieve steekproef. Het zijn veelal de grotere instellingen die via deze media reclame maken. Op de websites van financiële instellingen wordt de waarschuwing minder goed toegepast. Het gaat volgens de AFM daarbij vaak om sites van kleinere bemiddelaars.

Vier op de vijf onderzochte sites voldeden niet of niet helemaal aan de regels. Bij ruim de helft (57 procent) daarvan ontbrak de waarschuwing en bij 43 procent stond er wel een waarschuwing, maar die voldeed niet aan de regels.

Het consumentenonderzoek is in opdracht van de AFM uitgevoerd door bureau Gfk Panel Services onder in totaal 1038 mensen. Onder hen waren 358 mensen die onlangs een hypotheek hebben afgesloten, 229 personen die recent een consumptief krediet hebben genomen en een representatieve groep van 451 personen. Voor de steekproef zijn alle kredietreclames in landelijke dagbladen, radio en televsie drie maanden lang beoordeeld. Ook zijn 151 websites met kredietreclame beoordeeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in