Overslaan en naar de inhoud gaan

Barter tussen American Airlines & Up in the Air

Merken die betalen om in beeld te komen in films en tv-series, kennen we. Maar het lijkt erop dat het barteren ook in zwang raakt,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Product placement in films en tv-series is zo oud als de figuurlijke weg naar Rome (het ontstond zo’n beetje begin jaren twintig van de vorige eeuw, maar vanaf de jaren tachtig werd het . Een van de leukste: de ).

related partner content for mobile comes here

Maar het ook anders.

(vanaf 15 januari in de Nederlandse bioscopen, 25 december in de VS) gaat over een crisismanager (George Clooney) die heel de VS overvliegt voor zijn werk. Maar het bedrijf waar hij voor werkt, wil dat hij minder gaat vliegen, juist als hij zijn frequent flyer-aantal van vijf miljoen dreigt te halen.

American Airlines en Paramount Pictures zijn voor deze film dus flink aan het barteren geslagen. Of, zoals LA Times schrijft, ze hebben een stevige En zorgt de film voor veel opwinding onder marketeers.

Wat waar bestaat deze uit?
Een groot deel van de film speelt zich af op het vliegveld. Dus zien we Clooney zijn frequent flier-card () gebruiken bij American Airlines-balies, hij praat met American Airlines-personeel en chillt in de exclusieve Admirals Club-lounge van de vliegmaatschappij.

Filmmaatschappij Paramount hoefde geen vliegtuig te huren om er scènes in te schieten. En een ‘location fee’ te betalen voor het filmen in een terminal, was ook niet nodig.

American Airlines promoot de film op de website, laat filmtrailers op de vliegtuigvideoschermen en de schermen van de door American Airlines gesponsorde sportarenas in Dallas en Miami zien. De vliegmaatschappij komt volgens New York Times met een cover-artikel over de film in het in-flight magazine en heeft filmacties op de website. Daarnaast vlogen 50 journalisten in een American Airlines-toestel van New York naar Los Angeles. Tijdens de vlucht konden ze één van de acteurs interviewen en de film zien.

Een reden voor American Airlines om deze marketingsamenwerking met Paramount aan te gaan, was omdat het ‘het vliegen positief belicht’.

heeft een soortgelijke deal met Paramount: George Clooney loopt onder andere rond in een badjas van de hotelketen en de hotelkamers zijn in de film nadrukkelijk aanwezig. En als ‘gunst terug’ wordt de film door Hilton gepromoot, onder andere op een miljoen key cards. Uniek, want er heeft nog nooit een andere naam dan Hilton op de sleutelkaarten gestaan. Daarnaast hoefde Paramount ook bij Hilton geen ‘location fee’ te betalen en heeft het Hilton in Beverly Hills een feestje voor de film gegeven.

In waar de film op is gebaseerd is sprake van een fictieve vliegmaatschappij, maar filmregisseur Jason Reitman vond dat dit zou afleiden van het verhaal, een bestaande maatschappij was beter. En dus ook handiger, gezien het resultaat.

Het is mooie pr voor een vliegmaatschappij die claimt geen geld geld te hebben (en vandaag niet zulke fijne pr heeft vanwege het ).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in