Overslaan en naar de inhoud gaan

Elf persbureaus zetten The Climate Pool op

Elf internationale persbureaus hebben voor de klimaattop bij wijze van experiment een gezamenlijke, interactieve pagina op het sociale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Elf internationale persbureaus hebben voor de klimaattop bij wijze van experiment een gezamenlijke, interactieve pagina op het sociale netwerk Facebook geopend. Tijdens de klimaattop van 7 tot en met 18 december kunnen bezoekers van direct reageren op nieuwsberichten over de klimaatconferentie in Kopenhagen.

related partner content for mobile comes here

Op de pagina worden bijdragen in de vorm van blogposts opgenomen van de deelnemende persbureaus. Bezoekers kunnen daar direct op reageren. In de Engelstalige artikelen worden links opgenomen naar berichten en multimediale nieuwsitems over de top op sites van klanten van de persbureaus.
De rol die het ANP zal spelen is beperkt: per dag worden enkele berichten gemaakt. Het is dus geen vervanging van de reguliere berichtgeving op het net. Het doel van het experiment is de samenwerking tussen de deelnemende persbureaus te bevorderen. Daarnaast is het een test om te zien hoe een sociale netwerksite als Facebook kan fungeren als nieuwsplatform.
Aan The Climate Pool werken mee: AFP (Agence France-Presse), ANP (Nederland), AP (Associated Press, VS), APA (Oostenrijk), APcom (Italië), Canadian Press (Canada), DPA (Duitsland), Kyodo (Japan), Lusa (Portugal), Press Association (Verenigd Koninkrijk) en RIA (Rusland). Het elftal werkt al samen in MINDS International, een wereldwijd netwerk van persbureaus.
is opgezet als een weblog. Journalisten plaatsen korte en lange berichten die normaal gesproken niet op het net verschijnen en waarbij verschillende formats worden toegepast. Ook krijgen bezoekers inzicht in wat er zich achter de schermen afspeelt. Vanzelfsprekend verwijzen de aangesloten persbureaus door middel van links ook naar berichtgeving van hun afnemers. Ook is het mogelijk via Twitter te reageren op de bijdragen van de journalisten en de reacties van de Facebook-bezoekers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in