Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe media, oude rechten

Of we maar even wilden reageren op hun Settlement Demand van 750 euro. Het bleek om te gaan om een foto van een groepje mensen, hand in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kijkend op de site van Getty zelf bleek het fotootje voor de gebruikte periode een waarde te vertegenwoordigen van ongeveer 50 euro. De settlement was dus niet mals. Na enige correspondentie kon het bedrag neerwaarts worden bijgesteld, dat wel. Maar nog steeds een veelvoud van het feitelijk gebruiksrecht.

related partner content for mobile comes here

Nou ben ik jurist en helemaal niet ongevoelig voor auteursrecht en de bescherming ervan. Maar in de nieuwe media vind ik dat toch een iets ander verhaal. Juist door de beweging naar 'zelf publiceren' ontstaat er zo'n veelheid aan uitingen en beelden, dat het bijna onmogelijk is om na te gaan of te weten of een geplaatst beeld of document door de maker ervan wel of niet daar onder noemer is gezet van het 'publieke domein' of als iets waar hij, desnoods tot bij de rechter de auteursrechten voor wil bevechten.

Zou het niet een idee zijn om hier de bewijslast om te keren en alleen die beelden op het net te beschermen die auteursrecht claimen via een expliciet watermerk of fingerprint dan wel vermelding bij de foto?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in