Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten kijken vooral naar online aanbevelingen, maar controleren feiten offline

Onderzoek onder Europese consumenten (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koningrijk) toont aan dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Weber Shandwick ondervroeg 5464 Europeanen door welke communicatiekanalen ze worden beïnvloed bij het nemen van aankoopbeslissingen. Online aanbevelingen hebben met gemiddeld 24 procent in alle Europese landen veruit de grootste impact. Daarna gevolgd door beïnvloeding van familie en vrienden (20 procent), winkelpersoneel (13 procent), Print (12 procent), Corporate Website (12 procent), RTV (9 procent) en Advertising (9 procent).

related partner content for mobile comes here

Verder laat het onderzoek nog wat opmerkelijke feiten zien:

• 35 procent van de Europeanen (m/v 18-49) staat open voor interactie met merken via social media. Nederland vormt hierop een opmerkelijke uitzondering, want het merendeel (51 procent) geeft aan hier niet voor open te staan.
• Dit in tegenstelling tot Italië en Spanje waar respectievelijk 50 procent in Italië en 47 procent in Spanje aangeeft geen bezwaar te hebben tegen interactie met merken binnen hun social space.
• Jongeren (tot 35 jaar) laten zich meer nog dan ouderen beïnvloeden door de traditionele media (RTV en Print).
• De invloed van advertising is op weg naar een dieptepunt. Waar het gemiddelde in Europa op 9 procent ligt is de erkenning van de invloed in Nederland met 7 procent een van de laagste in Europa.
• In Europa is men het eens dat wat men leest online niet per definitie ook waar hoeft te zijn. Het merendeel van de ondervraagde consumenten (40 procent) zoekt daarom bevestiging van feiten in de traditionele media.

Weber Shandwick concludeert hieruit dat het bereiken van consumenten niet meer gebonden is aan de keuze van één mediakanaal. Voor communicatieprofessionals is het zaak steeds opnieuw te kijken naar de combinatie van mediakanalen die het grootste bereik en beïnvloeding onder de consumenten genereren. ‘De impact van deze resultaten geven duidelijk aan dat enkel een social media-aanpak geen zoden aan de dijk zet. Merken gebruiken nog te vaak online en offline kanalen apart van elkaar, hetzelfde geldt voor bureaus waar de specialisatie op offline of online is gericht. Wil een campagne een goed resultaat halen, dat moeten geïntegreerde planning en PR 2.0 een belangrijke rol spelen’, aldus Piet-Hein van Aalst, strategy director Weber Shandwick Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in