Consumenten kijken vooral naar online aanbevelingen, maar controleren feiten offline
Weber Shandwick ondervroeg 5464 Europeanen door welke communicatiekanalen ze worden beïnvloed bij het nemen van aankoopbeslissingen. Online aanbevelingen hebben met gemiddeld 24 procent in alle Europese landen veruit de grootste impact. Daarna gevolgd door beïnvloeding van familie en vrienden (20 procent), winkelpersoneel (13 procent), Print (12 procent), Corporate Website (12 procent), RTV (9 procent) en Advertising (9 procent).
Verder laat het onderzoek nog wat opmerkelijke feiten zien:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
• 35 procent van de Europeanen (m/v 18-49) staat open voor interactie met merken via social media. Nederland vormt hierop een opmerkelijke uitzondering, want het merendeel (51 procent) geeft aan hier niet voor open te staan.
• Dit in tegenstelling tot Italië en Spanje waar respectievelijk 50 procent in Italië en 47 procent in Spanje aangeeft geen bezwaar te hebben tegen interactie met merken binnen hun social space.
• Jongeren (tot 35 jaar) laten zich meer nog dan ouderen beïnvloeden door de traditionele media (RTV en Print).
• De invloed van advertising is op weg naar een dieptepunt. Waar het gemiddelde in Europa op 9 procent ligt is de erkenning van de invloed in Nederland met 7 procent een van de laagste in Europa.
• In Europa is men het eens dat wat men leest online niet per definitie ook waar hoeft te zijn. Het merendeel van de ondervraagde consumenten (40 procent) zoekt daarom bevestiging van feiten in de traditionele media.
Weber Shandwick concludeert hieruit dat het bereiken van consumenten niet meer gebonden is aan de keuze van één mediakanaal. Voor communicatieprofessionals is het zaak steeds opnieuw te kijken naar de combinatie van mediakanalen die het grootste bereik en beïnvloeding onder de consumenten genereren. ‘De impact van deze resultaten geven duidelijk aan dat enkel een social media-aanpak geen zoden aan de dijk zet. Merken gebruiken nog te vaak online en offline kanalen apart van elkaar, hetzelfde geldt voor bureaus waar de specialisatie op offline of online is gericht. Wil een campagne een goed resultaat halen, dat moeten geïntegreerde planning en PR 2.0 een belangrijke rol spelen’, aldus Piet-Hein van Aalst, strategy director Weber Shandwick Nederland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid