Generaties X en Y blijven uitgeven


De bureaus bekeken acht maanden lang consumentengedrag en trokken er conclusies uit. Uit de ‘2009 Online Buyer Economic Trend Study’ komt naar voren dat meer dan de helft van de respondenten (van alle leeftijden) vindt dat hun huidige economische situatie hetzelfde of beter is dan in dezelfde periode vorig jaar.
Daarnaast hebben consumenten in 2009 goed naar hun uitgaven gekeken en waar nodig teruggebracht. Toch is het consumentenvertrouwen de afgelopen twee maanden weer gestegen, dus ook het koopgedrag. Maar de onderzoekers zien wel een aantal veranderingen in het consumentengedrag.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGeneraties X en Y gaven van alle consumentengroepen in 2009 het meeste uit. Vooral aan kleding, reizen, schoenen en bioscoopbezoek. En deze leeftijdsgroep zal dat blijven doen in 2010: 18 procent verwacht de komende 60 dagen meer te spenderen dan in dezelfde periode vorig jaar. In de leeftijdsgroep 45-plus ligt het percentage op 13 procent.
24 procent van de mensen tussen 18 en 44 spendeert de komende 60 dagen meer online, dan in dezelfde periode vorig jaar. In de groep 45-plus ligt het percentage op 10 procent.
De meeste respondenten denken dat internet hen helpt om betere aankopen te kunnen doen. Met name online research wordt genoemd als iets dat men inzet als men geld wil besparen. De beste deals worden ook online gevonden; 45 procent van de consumenten antwoordde dit, tegenover 43 procent die de beste deal in een stenen winkel had gevonden.
Welke factoren zijn van invloed bij een positief oordeel als men een online aankoop doet?
- Met name gratis verzenden: 85 procent geeft dit aan
- Gratis retour zenden: 75 procent geeft dit aan
- 66 procent ziet graag kortingen op de homepage
- 53 procent is positiever na lezen van ‘consumer generated’ recensies
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid