Kinderconsument: ‘Scarlet-reclame moet stoppen’


De campagne is nog steeds te zien op billboards en een website waarop een vrouw en meisje gekleed in, zoals de stichting omschrijft ‘minuscule lingerie’ het abonnement en kindermobiel aanbieden. De Reclame Code Commissie oordeelde, ondanks veel klachten, dat de campagne door de beugel kan.
Doordat de Reclame Code Commissie niet ontvankelijk bleek voor de honderden klachten van ouders richten zij zich nu in groten getale tot Stichting De Kinderconsument. De stichting claimt dagelijks een enorme hoeveelheid klachten binnen te krijgen van ouders die ook de billboards en de website willen laten verbieden.
De stichting zegt de campagne sterk af te keuren, omdat het jonge meisje wordt ingezet als exacte kopie (lingerie en make-up) van de volwassen vrouw ‘die overduidelijk seksueel aantrekkelijk en verleidend wordt afgebeeld in niets tot de verbeelding overlatende lingerie’. ‘De suggestie die daardoor wordt gewekt is dat het jonge meisje met exact dezelfde doelstelling de kindermobiel probeert letterlijk aan 'de man' te brengen’, aldus de stichting.
De Kinderconsument vindt het onbegrijpelijk dat de Stichting Reclame Code de campagne niet heeft verboden en ziet dit als een teken dat de zelfregulering door het bedrijfsleven niet goed werkt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid