Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren steeds meer gericht op status

De nieuwe generatie jongeren is materialistisch en meer gericht op status dan ooit tevoren. Toch blijken ze ook oog te hebben voor hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het nieuwe YoungMentality-onderzoek onder kinderen en jongeren van 8 tot en met 18 jaar van Sanoma Uitgevers Young, Motivaction International en Bureau Young Works.

related partner content for mobile comes here

Er is een duidelijke tweedeling tussen jongeren te zien. Enerzijds is er een grote groep (47%) die duidelijk statusgericht is en een materialistische inslag heeft, anderzijds een groep die duidelijk idealistisch en sociaal te noemen is (35%).

Met name de grote groep statusgerichte jongeren zit in een lastig parket, want voor de meesten van hen is het financieel onmogelijk om steeds weer de behoefte aan dure kledingmerken, de nieuwste geavanceerde mobieltjes en andere gadgets te vervullen.

Toch maken jongeren zich niet alleen zorgen om hun status, maar ook om grote maatschappelijke problemen, zoals het verdwijnen van natuur in hun eigen omgeving. Maar liefst 65 procent vindt het zorgelijk dat natuur in hun directe leefomgeving moet wijken voor de aanleg van bijvoorbeeld nieuwe wegen, industrieterreinen of woonwijken.
Een leven zonder internet kunnen de meeste jongeren zich niet voorstellen. De computer vinden ze zelfs vaak belangrijker dan tv: voor 70 procent is de computer een onmisbaar apparaat; 62 zegt hetzelfde over de tv.

Het onderzoek deelt jongeren in zes praktische profielen in met hun eigen waardepatronen: Honkvaste Gemakzoekers (18%), Eigenzinnige Idealisten (15%), Enthousiaste Verkenners (16%), Extraverte Statuszoekers (13%), Erkenningzoekers (18%) en Sociale Aanpassers (de grootste groep met 20%). Er werden ruim 4.000 jongeren gevraagd naar onder meer hun waarden, mediagedrag, hobby’s en interesses tot leefstijl en merkgebruik.

YoungMentality is een continu onderzoek, waarbij jaarlijks vervolgonderzoek de zes groepen steeds aanscherpt en ook tussentijdse peilingen onder een ‘levende database’ van zo’n 5.000 jongeren houdt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in