Overslaan en naar de inhoud gaan

Interactief niet altijd goed

Interactiviteit wordt sinds jaar en dag beschouwd als een veelbelovend fenomeen. Het zou marketing ingrijpend veranderen en de relatie met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De lofzang op interactiviteit begon in de jaren negentig van de vorige eeuw. Een toenemende interactiviteit zou ons dagelijks leven verregaand beïnvloeden, en een nieuwe dimensie toevoegen aan de relatie die bedrijven met hun klanten hebben. Als klanten direct konden reageren op aanbiedingen van een bedrijf en zelf konden aangeven wat hun wensen zijn, was dat voor beide partijen een zegen. Interactiviteit leek een fenomeen te zijn met alleen maar positieve kanten. Terwijl er ook wel wat kanttekeningen bij te plaatsen waren.

related partner content for mobile comes here

Lastig in de hele discussie was dat niet iedereen het over hetzelfde had. De ene keer werd het begrip interactiviteit toegepast op de relatie tussen ontvanger en machine (bijvoorbeeld bij voice response en bij internet), dan weer betrof het de relatie tussen twee personen (bij een callcenter). Maar in alle gevallen was er sprake van twee-wegcommunicatie en werd de gebruiker, anders dan bij traditionele vormen van commerciële communicatie, in staat gesteld controle uit te oefenen. Maar wilde de klant wel achter de knoppen? Bij die vraag stond men nauwelijks stil.

Uit onderzoeken blijkt nu dat het verstandig is verschillende typen klanten te onderscheiden. Zo vinden de bezoekers van een website die weinig ervaring hebben met internet, het vaak lastig als ze geconfronteerd worden met allerlei verschillende keuze- en communicatiemogelijkheden. Klanten met meer ervaring willen daarentegen vaak wel zelf het proces sturen. Verder is het belangrijk na te gaan waarom de klant met het bedrijf in kwestie een relatie onderhoudt. Bij ‘funshoppen’ of bij entertainment-achtige producten of diensten zullen veel klanten een hoge graad van interactiviteit waarschijnlijk wel waarderen. Dat geldt waarschijnlijk veel minder als het om standaardtransacties gaat. Kortom, soms is het beter om als bedrijf wat minder interactief te zijn.

< SIZE=1>Bron: journal of advertising<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in