Overslaan en naar de inhoud gaan

Inburgeringcursus voor buitenlandse marketeers

Voor grote bedrijven in Nederland worden vaak externe mensen uit het buitenland aangetrokken. Dit omdat ze meer kennis hebben, betere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit viel me op toen ik van de week een marketing manager van een groot bedrijf vroeg naar een nieuwsbericht wat is verschenen in de media. Hij was hier niet van op de hoogte en begreep eigenlijk ook niet zo goed waar ik het over had. Klaarblijkelijk had hij óf het nieuws van de afgelopen week niet gelezen óf (en die optie lijkt me meer aannemelijk) de kranten worden helemaal niet gelezen want tja, als je de Nederlandse taal niet spreekt...

related partner content for mobile comes here

Ik weet nog goed toen ik zelf naar het buitenland vertrok. Ik sprak de taal niet en de cultuur was een grote shock. Terwijl ik in Nederland gewend ben rustig mijn boodschappen te doen in de supermarkt, schalden in deze ‘latino-supermarkt’ de commercials uit de boxen. Al zingend prijzen verschillende rondborstige meisjes de producten aan en wordt dit afgewisseld met hevige reggaeton. Na tien minuten rondgedwaald te hebben in de supermarkt, moest ik er weg. Hoe kan ik zo rustig mijn boodschappen doen?

Kwestie van cultuurverschil. In Latijns-Amerikaanse landen houden ze van drukte: er kunnen niet genoeg beelden in een commercial verschijnen, het liefste met heftige muziek en een latino_lover29@hotmail adres is voor een miljoenenbedrijf niet ondenkbaar. Deze manier van communicatie naar de consument was mij totaal vreemd, maar voor de echte latino’s bleek het te werken.

Dan vraag ik me af: hoe kan een marketing manager uit het buitenland nu goede prestaties leveren in Nederland zonder de taal te spreken? Hoe kan je dichter bij de consument komen als hun cultuur niet kent? En als je niet weet wat er over je bedrijf gezegd wordt in de media en hoe de consument daarop reageert, wat zijn dan je strategieën? Mij bekruipt lichtelijk het gevoel dat buitenlandse 'hoge pieten' in Nederland niet zo goed weten hoe te communiceren naar de Nederlandse consument. Dus doen we maar gewoon wat in de rest van de wereld werkt. En vergeten we de lokale consument. De wereld is een global village...toch?

Ik begrijp dat je niet alles kan weten. Maar door deze 'globalisering' van internationale én nationale bedrijven verandert de consument van Nederlandse consument in Europese consument. En de huidige trend 'We willen zo graag weten wat de consument wil' gaat hierdoor in rook op.Voor een goede marketing campagne is een inburgeringscursus ineens niet zo'n heel gek idee meer…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in