Overslaan en naar de inhoud gaan

Hofland in de fout met Google

Henk Hofland, net als Jan Blokker een favoriet van me onder de oudere journalisten, zie ik deerlijk in de fout gaan met zijn pleidooi…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Henk Hofland, net als Jan Blokker een favoriet van me onder de oudere journalisten, zie ik deerlijk in de fout gaan met zijn pleidooi gisteren in NRC Handelsblad tegen Google Nieuws. Onder de titel
(alleen voor abonnees) vergelijkt Hofland de nieuwe Google-dienst in de Benelux met de man in de kiosk die een hele krant leest en deze vervolgens verfomfaaid terugzet in het rek. Zulke malle vergelijkingen vormen bij Hofland gelukkig een uitzondering.

related partner content for mobile comes here

Letterlijk: "Je klikt verder, komt terecht bij een andere faciliteit van Google, 'Nu Nieuws' waarin de feiten tot een half uur geleden zijn bijgewerkt. Heel handig. Maar het wordt door de zoekmachine bij elkaar gesprokkeld uit de kranten, de radio en televisie die door het publiek en de adverteerders in stand worden gehouden.

In tijdschriftenwinkels zie je mensen die een krant helemaal uitlezen, dan niet kopen maar enigszins verfrommeld in het rek terugzetten. Die stelen het nieuws. Voor zover ik kan zien, doen de zoekmachines dat op wereldschaal. En wij plukken het dan weer van het web. Wat je op het web hebt gevonden en gebruikt, heb je niet gestolen maar geplukt."

De bittere toon is begrijpelijk voor een liefhebber van de krant, maar onjuist: Google Nieuws is niet de man in de kiosk die de krant leest, maar is de man die de ankeilers op de voorpagina's van verschillende kranten leest en vervolgens de rest van dat nieuws wil lezen. In de kiosk koopt hij de krant indien zijn nieuwsgierigheid groot genoeg is, op internet klikt hij door naar artikelen uit één of meer bronnen.

Na dat klikken ben je op de site bij de uitgever van dat nieuws, die het zelf exploiteert. Het 'gevaar' van de dominantie van Google Nieuws is, volgens mij, juist dat artikelen willen ze nog worden opgenomen in Google Nieuws, vrij toegankelijk moeten zijn. Dat betekent dat je als uitgever, om mee te blijven doen, wellicht wordt gedwongen om het nieuws op internet te financieren met reclame. Hofland had er, als verdediger van de papieren krant als eenheid en van betaalde journalistiek, beter aan gedaan om dit argument te berde te brengen en niet de vermeende rechtenschending door Google.

En in dat licht klopt Hoflands verdediging van journalistiek en democratie en tegen de blogs en indexen als Google Nieuws dan wel weer, al ben ik het daarmee ook niet helemaal eens: "En hoe vervelend en misschien weerzinwekkend dat ook voor de mensen van de zoekmachines en de bloggers mag klinken, daar heb je vakmensen voor nodig. Beroepskrachten die de verhoudingen en de voorgeschiedenis kennen, weten wat de personen in het drama waard zijn; en aan de andere kant een publiek dat op de hoogte is en dus begrijpt wat er staat. Daarop - dat veronderstellen we tenminste - is onze democratie gebaseerd."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in