Hofland in de fout met Google
Henk Hofland, net als Jan Blokker een favoriet van me onder de oudere journalisten, zie ik deerlijk in de fout gaan met zijn pleidooi gisteren in NRC Handelsblad tegen Google Nieuws. Onder de titel
Geplukt nieuws (alleen voor abonnees) vergelijkt Hofland de nieuwe Google-dienst in de Benelux met de man in de kiosk die een hele krant leest en deze vervolgens verfomfaaid terugzet in het rek. Zulke malle vergelijkingen vormen bij Hofland gelukkig een uitzondering.
Letterlijk: "Je klikt verder, komt terecht bij een andere faciliteit van Google, 'Nu Nieuws' waarin de feiten tot een half uur geleden zijn bijgewerkt. Heel handig. Maar het wordt door de zoekmachine bij elkaar gesprokkeld uit de kranten, de radio en televisie die door het publiek en de adverteerders in stand worden gehouden.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn tijdschriftenwinkels zie je mensen die een krant helemaal uitlezen, dan niet kopen maar enigszins verfrommeld in het rek terugzetten. Die stelen het nieuws. Voor zover ik kan zien, doen de zoekmachines dat op wereldschaal. En wij plukken het dan weer van het web. Wat je op het web hebt gevonden en gebruikt, heb je niet gestolen maar geplukt."
De bittere toon is begrijpelijk voor een liefhebber van de krant, maar onjuist: Google Nieuws is niet de man in de kiosk die de krant leest, maar is de man die de ankeilers op de voorpagina's van verschillende kranten leest en vervolgens de rest van dat nieuws wil lezen. In de kiosk koopt hij de krant indien zijn nieuwsgierigheid groot genoeg is, op internet klikt hij door naar artikelen uit één of meer bronnen.
Na dat klikken ben je op de site bij de uitgever van dat nieuws, die het zelf exploiteert. Het 'gevaar' van de dominantie van Google Nieuws is, volgens mij, juist dat artikelen willen ze nog worden opgenomen in Google Nieuws, vrij toegankelijk moeten zijn. Dat betekent dat je als uitgever, om mee te blijven doen, wellicht wordt gedwongen om het nieuws op internet te financieren met reclame. Hofland had er, als verdediger van de papieren krant als eenheid en van betaalde journalistiek, beter aan gedaan om dit argument te berde te brengen en niet de vermeende rechtenschending door Google.
En in dat licht klopt Hoflands verdediging van journalistiek en democratie en tegen de blogs en indexen als Google Nieuws dan wel weer, al ben ik het daarmee ook niet helemaal eens: "En hoe vervelend en misschien weerzinwekkend dat ook voor de mensen van de zoekmachines en de bloggers mag klinken, daar heb je vakmensen voor nodig. Beroepskrachten die de verhoudingen en de voorgeschiedenis kennen, weten wat de personen in het drama waard zijn; en aan de andere kant een publiek dat op de hoogte is en dus begrijpt wat er staat. Daarop - dat veronderstellen we tenminste - is onze democratie gebaseerd."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid