Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe de wereld 16 jaar geleden ontwaakte uit een zeepbel

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vandaag exact 16 jaar geleden vond de meest besproken beursgang ooit plaats. Het leverde ons direct één van de meest iconische foto’s uit de internethype rondom de millenniumwisseling. Het Verdwenen Merk van deze week kent een spraakmakend verhaal over tientallen rechtzaken, twintig overtekeningen en één powervrouw.

related partner content for mobile comes here

Duimen omhoog

Nina Brink die triomfantelijk en met beide duimen omhoog de beursgang viert. Nog steeds voer voor iedere mediaopleiding: Wat herbergt de blik van deze vrouw? Zien we iemand die weet wat de afloop wordt of is dit een blik van naïviteit en zien we iemand die zich blind staart op onmogelijk succes?

Over World Online zijn tig boeken verschenen en het hele verhaal laat zich niet in één alinea passen. Kortweg start het bedrijf onder leiding van Nina Brink in 1994 met als doel de grootste internetprovider van Nederland te worden.

Start van de internethype

Een doel dat kapitaal aantrekt aan de start van de internethype. Een gemêleerd gezelschap van, onder meer, de TROS, Telfort en de NS stappen in de bubbel van Nina.

Met internationale overnames en investeringen groeit het bedrijf op papier als kool en bij de beursgang in 2000 wordt het aandeel maar liefst twintig keer overtekend. Ondanks de officiële waarde van 43 euro wordt er op de ‘grijze markt’ bijna het drievoudige voor betaald. Toch sluit het bedrijf na haar openingsdag slechts op een winst van twintig cent.

Allang verkocht

Gedurende de dagen erna blijkt ineens dat Nina Brink haar aandelen al maanden van te voren heeft verkocht voor slechts een zevende van de totale waarde. Ook andere grootaandeelhouders stappen op, hetgeen weer argwaan wekt bij alle overige aandeelhouders. Een neerwaartse spiraal is ingezet en de aandelen kelderen harder dan het imago van Nina Brink.

Het bedrijf wordt uiteindelijk nog hetzelfde jaar voor ‘slechts’ twintig euro per aandeel overgenomen door de Italiaanse internetprovider Tiscali.

Ware beerput

De grootste zeepbel ooit blijkt hierna een ware beerput te worden. Rechtszaken volgen en diverse partijen moeten op de blaren zitten. Zo wordt World Online zelf schuldig bevonden aan misleiding, omdat het niet duidelijk naar buiten heeft gebracht dat Nina Brink haar eigen aandelen al van de hand had gedaan. De korte mededeling hierover in de kleine lettertjes op pagina 99 van de prospectus blijkt volgens de rechter niet afdoende. Ook bleek bijvoorbeeld ABN Amro zelf aandelen te hebben gekocht om de prijs kunstmatig op te voeren.

Het zou hierna nog jaren duren voor de rust rondom World Online en Nina Brink ging liggen... 

Foto: ANP

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in