HDTV: weer een reden om thuis te blijven
Duitsland, Engeland en Frankrijk leiden de Europese roll-out. Eind 2003 waren er nog maar zo’n 50.000 Europese huishoudens met hdtv. De hoge prijzen zijn op dit moment nog een drempel, maar degenen die al wel tot aanschaf over gaan behoren tot de moeilijk grijpbare ABC1 groep met een hoog besteedbaar inkomen. In de consumentenelektronica-industrie heerst opwinding over deze nieuwe, winstgevende markt. Omroeporganisaties hebben ook plannen aangekondigd.
De introductie van hdtv is het best te vergelijken met die van de kleuren tv in Amerika in de jaren ’50. De beeldkwaliteit was superieur aan de oude zwart-wit tv, maar er was weinig content en de prijzen waren torenhoog. In het eerste jaar, 1956, werden er slechts 1000 verkocht. In 1964 was de penetratie nog maar 3 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisConsumenten in de VS, Australië, Japan, Canada en Zuid Korea kunnen al beschikken over hdtv, waarbij beeld en geluid te vergelijken zijn met de bioscoop.
Sky in Engeland en M6, TPS en TF1 in Frankrijk hebben recent aangekondigd content voor hdtv te zullen gaan aanbieden. Datamonitor verwacht dat Duitsland, Frankrijk en Engeland de Europese markt zullen gaan leiden, met Italië op afstand als vierde. Over 20 jaar wordt er volgens Datamonitor alleen nog maar hd uitgezonden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid