Overslaan en naar de inhoud gaan

De vloek van spyware

Wat spam is voor e-mail, is spyware voor internet: het dreigt een prachtig medium kapot te maken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een potentieel destructief verschijnsel rukt op: spyware. Dat is software die zich, terwijl je over internet surft, ongemerkt in je computersysteem nestelt – je computer kaapt – en je online activiteiten monitort. In het erg-ste geval worden persoonlijke gegevens uit je computer getrokken en naar derden gestuurd. Maar meestal gaat het om advert-triggering software: op basis van je internetgebruik worden op bepaalde momenten browservensters of pop-ups met reclame geopend. Spywaremakers, die in een (vooralsnog) grijs wettelijk gebied opereren, noemen dit deftig ‘adware’. De grootste spywarefirma – Claria, ‘leader in online behavioral marketing’ – draaide in 2003 een omzet van 90,5 miljoen dollar. Het bedrijf gaat zelfs naar de beurs. Het is duidelijk dat spyware de belangen van zowel bedrijven als consumenten schaadt. Veel bedrijven beklagen zich over de toenemende spywarepraktijken, al hebben sommige daarvan boter op hun hoofd. Dell bijvoorbeeld beklaagt zich erover dat spyware de belangrijkste reden is dat klanten naar Dells technische onder-steuning bellen en zo het merk beschadigt. Tegelijkertijd is Dell in Groot-Brittannië een klant van Claria geworden. Internetgebruikers met Claria-spyware op hun computer krijgen nu reclamepopups van Dell te zien als ze websites van concurrerende merken bezoeken (zoals IBM).
De enige oplossing is dat de politiek de aankomende spyware-tsunami in de kiem smoort door harde wet-telijke maatregelen te nemen. Het helpt ook als individuele internetgebruikers een goed anti-spywareprogramma op hun computer installeren (zoals de gratis, prijswinnende spyware cleaner Spybot Search & Destroy).

related partner content for mobile comes here

Bron: The Economist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in