De vloek van spyware
Een potentieel destructief verschijnsel rukt op: spyware. Dat is software die zich, terwijl je over internet surft, ongemerkt in je computersysteem nestelt – je computer kaapt – en je online activiteiten monitort. In het erg-ste geval worden persoonlijke gegevens uit je computer getrokken en naar derden gestuurd. Maar meestal gaat het om advert-triggering software: op basis van je internetgebruik worden op bepaalde momenten browservensters of pop-ups met reclame geopend. Spywaremakers, die in een (vooralsnog) grijs wettelijk gebied opereren, noemen dit deftig ‘adware’. De grootste spywarefirma – Claria, ‘leader in online behavioral marketing’ – draaide in 2003 een omzet van 90,5 miljoen dollar. Het bedrijf gaat zelfs naar de beurs. Het is duidelijk dat spyware de belangen van zowel bedrijven als consumenten schaadt. Veel bedrijven beklagen zich over de toenemende spywarepraktijken, al hebben sommige daarvan boter op hun hoofd. Dell bijvoorbeeld beklaagt zich erover dat spyware de belangrijkste reden is dat klanten naar Dells technische onder-steuning bellen en zo het merk beschadigt. Tegelijkertijd is Dell in Groot-Brittannië een klant van Claria geworden. Internetgebruikers met Claria-spyware op hun computer krijgen nu reclamepopups van Dell te zien als ze websites van concurrerende merken bezoeken (zoals IBM).
De enige oplossing is dat de politiek de aankomende spyware-tsunami in de kiem smoort door harde wet-telijke maatregelen te nemen. Het helpt ook als individuele internetgebruikers een goed anti-spywareprogramma op hun computer installeren (zoals de gratis, prijswinnende spyware cleaner Spybot Search & Destroy).
Bron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid