´Gemeente moet citymarketing niet zelf uitvoeren´


Dat is de conclusie van een onderzoek naar de organisatie van citymarketing dat Berenschot deed in samenwerking met adviesbureau City Result. Gemeenten moeten samen met partners uit de stad de inhoud van citymarketing vast leggen. Ook moeten zij voldoende investeren, maar de uitvoering van citymarketing aan anderen overlaten, melden de onderzoekers.
Uit het onderzoek blijkt dat het ontbreken van een gemeenschappelijke visie en doelstelling een belangrijke faalfactor is bij samenwerking in citymarketing. ´De inhoud van de citymarketing moet gezamenlijk en zo specifiek mogelijk worden geformuleerd, zodat alle betrokken partijen hetzelfde doel nastreven en de stad op een eenduidige wijze wordt gepositioneerd. Wanneer belanghebbenden worden betrokken bij de formulering van de strategie, voelen ze zich bovendien meer verantwoordelijk en zet men zich meer in voor de uitvoering´, schrijven Berenschot en City Result.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet blijkt van belang dat één regisserende organisatie de koers van de citymarketing bewaakt. ´Deze partij kan worden gezien als een knooppunt in een breder netwerk van belanghebbenden, waar initiatieven om een stad op de kaart te zetten bij elkaar worden gebracht.´
Uit het onderzoek blijkt dat samenwerking in citymarketing wordt gestimuleerd wanneer gemeenten partijen met elkaar verbinden, de oprichting van een citymarketingorganisatie aanmoedigen en geld beschikbaar stellen. De beschikbaarheid van geld heeft veel invloed op het vermogen en de bereidheid van stakeholders om citymarketingprojecten te organiseren. Als gemeenten investeren in de marketing van de stad, zijn bedrijven vervolgens vaak meer bereid ook geld bij te dragen.
Een samenvatting van het onderzoek staat op www.berenschot.nl/citymarketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid