Derde deel Nederlandse supermarkten verdwenen in 2010
Tijdens het seminar zei Holla ten overstaan van vertegenwoordigers van de Nederlandse detailhandel dat het aantal van 5550 Nederlandse supermarkten in 2000 geslonken zal zijn tot slechts 3820 supermarkten in 2010. In 1980 telde Nederland nog bijna 14.000 supermarkten.
“De oorzaak ligt in schaalvergroting. Steeds meer kleine dorpssupermarkten zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor grotere, ruimer gesorteerde zaken in stedelijke gebieden die een groter assortiment voor scherpe prijzen kunnen aanbieden. Je ziet dan ook dat het gemiddeld vloeroppervlak van een supermarkt is toegenomen, van slechts gemiddeld 114 vierkante meter in 1980, naar 600 in 2000, en de verwachting is dat een supermarkt in 2010 gemiddeld 1100 vierkante meter vloeroppervlak telt”, aldus Holla.
Tijdens de recessie is de consument meer en meer gaan letten op het belang van prijs. Daardoor verslechterde al sinds 2002 het prijs-imago van Albert Heijn. Holla waarschuwde in juni 2002 al dat dit zou leiden tot een neergang in de omzet van Albert Heijn.
Desondanks blijft de consument meer geld besteden bij de supermarkt, hierbij aangejaagd door prijzenslagen. Consumentenbestedingen in supermarkten, in 2000 21,6 miljard euro, zullen in 2010 zijn gestegen tot 35,6 miljard euro, terwijl de bezoekfrequentie van de Nederlandse consument aan de supermarkt een dalende trend laat zien neemt het besteed bedrag juist toe.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens Erik van der Eijk, Experian retail locatie-consultant, maken detaillisten in toenemende mate gebruik van consumenten-gegevens om precies in kaart brengen wat de omzet van een nieuwe vestiging kan zijn, daarbij gebruikmakend van omzetgegevens over vloeroppervlak en demografische gegevens uit het voedingsgebied van een winkel. Daarbij worden uitgebreide scenario’s doorgerekend wat de effecten zijn van het verplaatsen of sluiten van vestigingen.
McDonald’s Europe heeft consumentendata verzameld uit bijna alle Europese landen om potentiële omzet te kunnen inschatten van nieuwe vestigingen. Daarbij wordt in Nederland gebruik gemaakt van gegevens over verkeersstromen, bevolkingsdichtheid, maar ook de aanwezigheid van concurrenten, pretparken, scholen, sportaccomodaties, kantoren en ook geografische belemmeringen zoals bergen en rivieren. Lokale gegevens zijn belangrijk omdat bijna 95% van alle verkopen worden gegenereerd door consumenten die binnen 10 minuten reisafstand tot een McDonald’s vestiging wonen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid