Overslaan en naar de inhoud gaan

Derde deel Nederlandse supermarkten verdwenen in 2010

Een derde deel van het huidige aantal Nederlandse supermarkten zal in 2010 zijn verdwenen. Dat meldde marktonderzoeker Joop Holla, research…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens het seminar zei Holla ten overstaan van vertegenwoordigers van de Nederlandse detailhandel dat het aantal van 5550 Nederlandse supermarkten in 2000 geslonken zal zijn tot slechts 3820 supermarkten in 2010. In 1980 telde Nederland nog bijna 14.000 supermarkten.
“De oorzaak ligt in schaalvergroting. Steeds meer kleine dorpssupermarkten zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor grotere, ruimer gesorteerde zaken in stedelijke gebieden die een groter assortiment voor scherpe prijzen kunnen aanbieden. Je ziet dan ook dat het gemiddeld vloeroppervlak van een supermarkt is toegenomen, van slechts gemiddeld 114 vierkante meter in 1980, naar 600 in 2000, en de verwachting is dat een supermarkt in 2010 gemiddeld 1100 vierkante meter vloeroppervlak telt”, aldus Holla.

related partner content for mobile comes here

Tijdens de recessie is de consument meer en meer gaan letten op het belang van prijs. Daardoor verslechterde al sinds 2002 het prijs-imago van Albert Heijn. Holla waarschuwde in juni 2002 al dat dit zou leiden tot een neergang in de omzet van Albert Heijn.
Desondanks blijft de consument meer geld besteden bij de supermarkt, hierbij aangejaagd door prijzenslagen. Consumentenbestedingen in supermarkten, in 2000 21,6 miljard euro, zullen in 2010 zijn gestegen tot 35,6 miljard euro, terwijl de bezoekfrequentie van de Nederlandse consument aan de supermarkt een dalende trend laat zien neemt het besteed bedrag juist toe.

Volgens Erik van der Eijk, Experian retail locatie-consultant, maken detaillisten in toenemende mate gebruik van consumenten-gegevens om precies in kaart brengen wat de omzet van een nieuwe vestiging kan zijn, daarbij gebruikmakend van omzetgegevens over vloeroppervlak en demografische gegevens uit het voedingsgebied van een winkel. Daarbij worden uitgebreide scenario’s doorgerekend wat de effecten zijn van het verplaatsen of sluiten van vestigingen.

McDonald’s Europe heeft consumentendata verzameld uit bijna alle Europese landen om potentiële omzet te kunnen inschatten van nieuwe vestigingen. Daarbij wordt in Nederland gebruik gemaakt van gegevens over verkeersstromen, bevolkingsdichtheid, maar ook de aanwezigheid van concurrenten, pretparken, scholen, sportaccomodaties, kantoren en ook geografische belemmeringen zoals bergen en rivieren. Lokale gegevens zijn belangrijk omdat bijna 95% van alle verkopen worden gegenereerd door consumenten die binnen 10 minuten reisafstand tot een McDonald’s vestiging wonen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in