De waardering voor merkwaardering
Al sinds de jaren tachtig woedt er een discussie over de wijze waarop merken gewaardeerd zouden moeten worden. Merken behoren immers tot de groep immateriële activa, en horen dus thuis op de balans. Maar tegen welke waarde? Hoe bereken je dat?
Veelgebruikte maatstaven voor merkwaardering zijn (naast de logische financiële parameters): merkbekendheid, merkkennis, merkassociaties, merkloyaliteit, relatieve prijs, klanttevredenheid en marktaandeel.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet waarderingsmodel van Interbrand wordt veel gebruikt. Nu komt concurrent Millward Brown met de Optimor, een ander waarderingsmodel. Het aardige van merkwaardering is dat het een duidelijk signaal geeft van de relatieve kracht van een merk, van zijn sterke en zwakke punten, vergeleken met concurrerende merken.
De niet-financiële indicatoren worden door een groeiende groep merkstrategen beschouwd als waardevoller dan de financiële indicatoren, als winstbijdrage en marge. De cfo’s van merkenbouwers denken daar doorgaans anders over.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid