Overslaan en naar de inhoud gaan

De waardering voor merkwaardering

Het waarderen van merken wordt belangrijker. Door de nieuwe regelgeving van IFRS en door de lancering van meerdere waarderingsmodellen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al sinds de jaren tachtig woedt er een discussie over de wijze waarop merken gewaardeerd zouden moeten worden. Merken behoren immers tot de groep immateriële activa, en horen dus thuis op de balans. Maar tegen welke waarde? Hoe bereken je dat?

related partner content for mobile comes here

Veelgebruikte maatstaven voor merkwaardering zijn (naast de logische financiële parameters): merkbekendheid, merkkennis, merkassociaties, merkloyaliteit, relatieve prijs, klanttevredenheid en marktaandeel.

Het waarderingsmodel van Interbrand wordt veel gebruikt. Nu komt concurrent Millward Brown met de Optimor, een ander waarderingsmodel. Het aardige van merkwaardering is dat het een duidelijk signaal geeft van de relatieve kracht van een merk, van zijn sterke en zwakke punten, vergeleken met concurrerende merken.

De niet-financiële indicatoren worden door een groeiende groep merkstrategen beschouwd als waardevoller dan de financiële indicatoren, als winstbijdrage en marge. De cfo’s van merkenbouwers denken daar doorgaans anders over.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in