Overslaan en naar de inhoud gaan

De opkomst van trade marketing in foodservice

Bij F&B-fabrikanten die actief zijn in foodservice ontstaat meer en meer de bewustwording dat trade marketing een belangrijk impuls…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarnaast is sprake van een machtsconcentratie onder zowel eindverbruikers als grossiers. Een klein aantal ondernemingen dicteert het ritme van de markt. Deze ontwikkelingen vereisen een steeds hoger niveau van vertaling van informatie naar buikbare tools voor het management!

related partner content for mobile comes here

Informatisering
In foodservice is sprake van een toenemende stroom aan hoogwaardige informatie. Deze ontwikkeling kan niettemin alleen als nuttig worden gekwalificeerd als we er in slagen de informatie te vertalen naar (pro-)actief beleid om ontwikkelingen te voorspellen en activiteiten en beleid te monitoren en (bij) te sturen. Met andere woorden: er moet een relatie zijn tussen toenemende beschikbaarheid en een verbeterde besluitvorming. Professionalisering van informatiegebruik wordt hiermee een sleutel tot succes.

Insights over de consument en de eindverbruiker
Om beslissingen op zowel macro- als microniveau te kunnen funderen, is diepgaande kennis over de (latente) behoeftes van consumenten én eindverbruikers essentieel. Vooral in de foodservicemarkt met zijn diversiteit in segmenten en momenten kunnen insights het verschil maken tussen top en flop. KEN JE SEGMENT! is de kernboodschap.

Toenemend belang pull-strategie
Het krachtenveld in de bedrijfskolom van foodservice verschuift. De grossier is bijvoorbeeld niet langer alleen uitvoerder van een logistiek concept, maar treedt steeds meer op als handelspartner of zelfs als concurrent. Dit impliceert dat de pull die de fabrikant zelf realiseert bij de eindverbruiker steeds belangrijker wordt. Kennis van de consument en het efficiënt sturen van processen is bij de realisatie hiervan een eerste vereiste.

Battle of the brands
In de markt wordt steeds meer een tweedeling zichtbaar: óf je wordt als global brand nóg groter óf je wordt als lokaal merk specialist in een product of markt. Een tussenweg bestaat straks bijna niet meer. Daarbij komt dat de markt meer en meer wordt verdeeld tussen private labels (huis-/discountmerken) en A-merken. De ruimte voor B- en C- merken wordt steeds kleiner. Deze ontwikkelingen maken duidelijk dat de variëteit aan brands in de markt en tussen de markten onderling afneemt. Tegelijkertijd betekent dit ook dat de strijd tussen de spelers die overblijven steeds harder wordt.

Internet
Het web wordt ook in foodservice steeds meer een strategische factor. De eigenlijke vraag die hierbij centraal staat is: waar en hoe doet mijn doelgroep hun aankopen en hoe kan ik mijn doelgroep ondersteunen dit proces via internet te optimaliseren c.q. te vergemakkelijken?

Deze ontwikkelingen dragen ertoe bij dat organisaties die actief zijn of willen worden in foodservice gerichte keuzes moeten maken in product-marktcombinaties en merken om groei te kunnen (blijven) realiseren in deze complexe en dynamische markt. Het tijdperk van het schieten met hagel in de hoop dat er ‘iets’ wordt geraakt, is definitief voorbij!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in