De opkomst van trade marketing in foodservice


Daarnaast is sprake van een machtsconcentratie onder zowel eindverbruikers als grossiers. Een klein aantal ondernemingen dicteert het ritme van de markt. Deze ontwikkelingen vereisen een steeds hoger niveau van vertaling van informatie naar buikbare tools voor het management!
Informatisering
In foodservice is sprake van een toenemende stroom aan hoogwaardige informatie. Deze ontwikkeling kan niettemin alleen als nuttig worden gekwalificeerd als we er in slagen de informatie te vertalen naar (pro-)actief beleid om ontwikkelingen te voorspellen en activiteiten en beleid te monitoren en (bij) te sturen. Met andere woorden: er moet een relatie zijn tussen toenemende beschikbaarheid en een verbeterde besluitvorming. Professionalisering van informatiegebruik wordt hiermee een sleutel tot succes.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Insights over de consument en de eindverbruiker
Om beslissingen op zowel macro- als microniveau te kunnen funderen, is diepgaande kennis over de (latente) behoeftes van consumenten én eindverbruikers essentieel. Vooral in de foodservicemarkt met zijn diversiteit in segmenten en momenten kunnen insights het verschil maken tussen top en flop. KEN JE SEGMENT! is de kernboodschap.
Toenemend belang pull-strategie
Het krachtenveld in de bedrijfskolom van foodservice verschuift. De grossier is bijvoorbeeld niet langer alleen uitvoerder van een logistiek concept, maar treedt steeds meer op als handelspartner of zelfs als concurrent. Dit impliceert dat de pull die de fabrikant zelf realiseert bij de eindverbruiker steeds belangrijker wordt. Kennis van de consument en het efficiënt sturen van processen is bij de realisatie hiervan een eerste vereiste.
Battle of the brands
In de markt wordt steeds meer een tweedeling zichtbaar: óf je wordt als global brand nóg groter óf je wordt als lokaal merk specialist in een product of markt. Een tussenweg bestaat straks bijna niet meer. Daarbij komt dat de markt meer en meer wordt verdeeld tussen private labels (huis-/discountmerken) en A-merken. De ruimte voor B- en C- merken wordt steeds kleiner. Deze ontwikkelingen maken duidelijk dat de variëteit aan brands in de markt en tussen de markten onderling afneemt. Tegelijkertijd betekent dit ook dat de strijd tussen de spelers die overblijven steeds harder wordt.
Internet
Het web wordt ook in foodservice steeds meer een strategische factor. De eigenlijke vraag die hierbij centraal staat is: waar en hoe doet mijn doelgroep hun aankopen en hoe kan ik mijn doelgroep ondersteunen dit proces via internet te optimaliseren c.q. te vergemakkelijken?
Deze ontwikkelingen dragen ertoe bij dat organisaties die actief zijn of willen worden in foodservice gerichte keuzes moeten maken in product-marktcombinaties en merken om groei te kunnen (blijven) realiseren in deze complexe en dynamische markt. Het tijdperk van het schieten met hagel in de hoop dat er ‘iets’ wordt geraakt, is definitief voorbij!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid