Overslaan en naar de inhoud gaan

Handtekeningen van echte voetballers voor echte beweging.

Het lokken van klanten met gratis hebbedingetjes is zo oud als het oudste beroep ter wereld. Een extraatje om de gretige consument tot nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de jaren 30 van de vorige eeuw trakteerde Van Nelle twee seizoenen achterheen op een gratis voetbal vademecum bij aankoop van een pakje shag. Hierin konden de gelukkige ontvangers al rokend de sportieve prestaties van ‘onze jongens’ noteren. Vermaak zonder paternalisme. Bijna 80 jaar later in 2008 meldt de Koning der Kruideniers “voetbal te gaan omarmen als platform voor activiteiten met een link naar sport en gezondheid”. Deze actieve pijler in het MVO beleid blijkt het startschot voor veel extra winst en veel actief bedelende hangjongeren voor de winkeldeur.

related partner content for mobile comes here

Ik geef toe, ik houd niet van voetbal en ook niet grondstofverkwistende acties waarbij het gespaarde onherroepelijk waste wordt na de actie. Desondanks ben ik onder de indruk van de marketingacties en -resultaten van de grootgrutter uit Zaandam. Volgens een schatting van GfK kon gedurende de laatste spaaractie wekelijks twee miljoen extra omzet worden bijgeschreven en kwamen wekelijks 68.000 ouders meer (!) boodschappen doen. Niet verwonderlijk want in iets meer dan 12 maanden trokken naast oude en nieuwe voetbalhelden ook de Walt Disney-coryfeeën Doornroosje, Sneeuwwitje met dwergen, de volledige cast van het Junglebook en een vuist vol Smurfen ’gratis’ aan de consument voorbij. Loyaliteitsbonus of wegwerpvermaak voor drammerige kinderen? Feit is dat het met het MVO-beleid - of het nou duurzaamheidsdenken of sportmotivatie is - niets te maken heeft.

In dit kader geef ik ook graag nog het voorbeeld van de Brabantse koekenbakker. In ruil voor drie actiezegels (lees: drie ontbijtkoeken), bood Peijnenburg één gratis kaartje voor het zwembad aan. Een zeer sportieve actie. Want tegenover de kilocalorieën van drie koeken staat minstens 14 uur intensief zwemmen. Wat moedigen we nou toch aan met zijn allen?

De spaaracties leiden onomstotelijk tot een geoefende handelsgeest en daarmee in de toekomst hopelijk tot een dynamisch ondernemersklimaat. Maar of het ook leidt tot minder of gezonder eten en meer beweging, dat betwijfel ik zeer. Daar zijn andere maatregelen voor nodig. De voedingsconcerns van Nederland beschikken over zoveel macht en mogelijkheden dat ze –als ze echt verandering wil bewerkstelligen -ook werkelijk een verschil zouden kunnen maken. Laat ik daartoe een spaaractie organiseren: een petitie met uw handtekening in ruil voor echte beweging. Ik heb al 249 handtekeningen. 1 van mijzelf. En 248 van voetbalhelden in goudfolie gedrukt!

Hoort zegt het voort! Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Hanneke de Bruin

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in