Overslaan en naar de inhoud gaan

De laatste autokoper

Millennials, ook wel 'the cheapest generation' genoemd, kopen geen auto's meer. Tenzij ze zich door gewiekste marketing toch laten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Arme autofabrikanten. Krabbelen ze net een beetje uit de crisis, ontdekken ze dat de jongste generatie geen zin heeft om een nieuwe auto te kopen. Vooral in de bestuurskamers van General Motors en Ford zijn ze zich rot geschrokken. Een groot deel van ‘Generatie Y’ heeft de levensfase bereikt waarin het kopen van een eerste eigen auto voor hun ouders nog logisch was. Maar de ‘Millennials’, geboren tussen 1980 en 2000, hebben een radicaal andere visie op volwassen worden. In plaats van een vaste baan, een koophuis met hypotheek, een huwelijk, een baby en een instapmodel Chevrolet op afbetaling kiezen ze voor een freelance bestaan, een huurappartement, een knipperlichtrelatie en als kostbaarste bezit de volledige product-range van Apple en een liefdevol opgeknapte racefiets. Het Amerikaanse opinieblad the Atlantic Monthly noemt ze ‘the cheapest generation’.

related partner content for mobile comes here

De keuzes van deze generatie zijn niet ingegeven door rebellie. Ze zijn vooral een verstandige reactie op de realiteit. Starters leven met kleinere baanzekerheid, hoge studieschulden en het ontbreken van elke scheutigheid bij banken om aan hen te lenen, terwijl de brandstofprijzen stijgen en de huizenprijzen dalen. Niet het moment om als 25-jarige zelfverzekerd de glanzende vloer van een autodealer op te stappen.

Tenzij hij of zij zich door gewiekste marketing toch laat overhalen, hopen de automerken vurig. Dus werkt General Motors samen met de consultancy tak van popzender MTV om de jeugd beter te begrijpen. GM moet weer ‘in tune’ zijn met Generatie Y. Dat leidt tot nu toe tot speciale jongerenedities met oversized touchscreens, neonlicht en kleuren als ‘denim’, ‘lemonade’ en ‘techno pink’. MTV bewijst zo de GM onder de jongerenmerken te zijn. Ford was ‘the Fiesta Movement’ begonnen om de nieuwe Ford Fiesta te pushen onder jongeren. Op deze Facebook pagina is het even stil als in de straten van Detroit.

Ooit was een auto een symbool van vrijheid en een uitdrukking van individualiteit. Die dubbelrol is bij die lastige Millennials overgenomen door internet. Een Amerikaans onderzoek suggereert dat intensiever internetgebruik de behoefte aan een auto verkleint. Door toenemend virtueel contact zou de noodzaak om fysiek afstanden af te leggen afnemen. De autoindustrie reageert hierop door van een auto een rijdende smartphone te maken met nog meer knopjes en gadgets. Uit het promofilmpje voor de iPhone 5 spreekt de zinloosheid hiervan. De navigatiefunctie wordt gedemonstreerd met als achtergrond het dashboard van een oude Mercedes. Papa’s auto. Dat is vrijheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in