Overslaan en naar de inhoud gaan

Effectuation-gedrag geeft grip, op alles!

In een wereld waar verandering, vernieuwing en verlies de dagelijkse gang van zaken regeert, is het begrijpelijk dat de menselijkheid bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een wereld waar verandering, vernieuwing en verlies de dagelijkse gang van zaken regeert, is het begrijpelijk dat de menselijkheid bij bedrijven en die van medewerkers op de proef wordt gesteld. Wat doe jij in onzekere tijden? Ga jij bewegen of stopt alles even? Wie inzet op bewustwording, bewegen en bloeien kiest richting en boekt resultaat. Maar is het wel zo eenvoudig en waar begin je? Wat kun je nu doen als manager, marketing- of communicatieprofessional? Volgens de aanhangers van is dit de weg van "uncertainty to opportunity!"

related partner content for mobile comes here

Innoveer
Hoe kun je jezelf opnieuw uitvinden? We kunnen de wereld niet meer voorspellen. In China stond de uitslag van de presidentsverkiezingen als van te voren vast maar in Amerika leek het een nek-aan-nek race te worden tussen Obama en Romney. De uitslag loog er niet om, Obama won met ruime meerderheid en dat had niemand zo voorspeld. Het antwoord op de vraag hoe je jezelf opnieuw kunt uitvinden ligt in de beslissing om dat ook zelf te willen. Door bewust te kiezen om in beweging te komen, met een eigen doel voor ogen. Net als deze mannen die als doel hebben om president te willen zijn. Het doel om jezelf opnieuw uit te vinden geeft grip in onzekere tijden. Jouw keuzes vormen jouw gedrag en daarmee maak je zelf het verschil. Volgens de auteurs van het boek - van Thomas Blekman en Rosemarie Konijnenberg - begint alles bij zelfkennis: “eerst stilstaan bij jezelf, ervaren wat er is, dit accepteren om vervolgens vanuit deze persoonlijk beschikbare middelen te geven, te zoeken, te realiseren en te groeien”. Zelf zijn vormt de basis in het Effectuation Kompas, het is een prachtig groeimodel voor fysieke, mentale, emotionele en spirituele ontwikkeling en de basis voor persoonlijke positionering en onderscheidend vermogen.

Innovatie
Vaak wordt innovatie als metafoor gebruikt voor ondernemerschap, vernieuwing en nieuwe business modellen. Het vraagt van bedrijven en mensen anders denken, durven handelen en open staan voor disruptive developments. Maar wat betekent dit nu in de praktijk? Hoe ver komen jouw gedachtes? Durf je ze te delen en als je dat dan doet, tot hoe ver reiken jouw ideeen. “Hoe maak jij het verschil en wat is jou bijdrage aan het grotere geheel?” dit zijn vragen die vaak gesteld worden. Het is belangrijk om successen te delen, om je meerwaarde te tonen en je vernieuwingskracht veilig te stellen. Maar kleur bekennen vraagt ook om (zelf-)vertrouwen. Als je deelt, beweegt en vernieuwt dan ben je ook kwetsbaar en juist daar ligt de grip op je eigen gedrag. Persoonlijk succes schuilt in scheppingskracht, betekenen, visie, richting bepalen en openstaan voor anderen door ruimte te bieden. Het draait om persoonlijke passie, om overtuigingen, het eindpunt staat nooit vast, er zijn meerdere scenario’s en die evolueren met de tijd. “One’s destination is never a place, but a new way of seeing things”, zei Henry Miller. Met , bieden Rosemarie en Thomas samen met een team van ervaren ondernemende mentoren corporate business accellerator diensten aan om snel doorbraken in organisaties te realiseren.

Inspiratie
In beweging komen is een belangrijke stap in ondernemend gedrag. Door doelen te stellen ga je zoeken, ontdekken, ervaren, valideren en experimenteren. Is het in beweging komen dan zo moeilijk? Ja, voor velen wel. In de praktijk zijn er bergen met argumenten, excuses en randvoorwaarden te bedenken, zeker wanneer je als professional onderdeel bent van een groter geheel. Het is daarom jouw uitdaging om stil te staan bij jouw persoonlijke “zijn.” De organiseerde dit jaar voor het eerst de verkiezing waarbij de rode draad van de 40 nominaties is “jezelf vinden” of zoals oud-ABNAmro manager dit verwoord in haar boek . Om grip te krijgen op gedrag loont het dus om tijd te investeren in jezelf, met zelfreflectie, inzicht, acceptatie en gezonde ambitie jezelf te inspireren en te innoveren. Is dit een mooie doelstelling voor 2013 of liever morgen starten. Bedenk hoe jij jezelf kunt inspireren door grenzen te verleggen, weet dat het leven begint aan het einde van je comfort zone.

If only..
1. If you are always trying to be normal, you will never know how amazing you can be
2. If you fail, your mistakes proof that you are trying
3. If you think too much, you will create a problem that wansn’t even there in the first place.
4. If you want to change a culture, change you first.
5. If you know that change is a proces and not an event, you know your journey is never ending.
Het ontdekken van nieuwe ontwikkelingen, het creeren van kansen en het opdoen van nieuwe ervaringen gaat altijd hand in hand met jezelf opnieuw uitvinden en leren van mislukkingen. Zoek je nu naar inspiratie om zelf aan je “if” te beginnen? Lees dan de cases bij het instituut voor en krijg grip op je eigen gedrag door Effectuator te worden. De beloning is groot want als je de moed hebt om het vertrouwde los te laten ontstaat er ruimte voor nieuwe energie, inzichten en inspirarties.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in