Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument raakt in de war

De uitkomst is niet nieuw, maar het is toch maar weer eens in onderzoek bevestigd. Consumenten nemen in 70 procent van de gevallen pas in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat percentage lag in 1998 en 2001 op respectievelijk 80 en 79 procent.

related partner content for mobile comes here

Het percentage daalt omdat de Nederlandse consument anno 2005 zich meer en meer laat leiden door aanbiedingen en boodschappenlijstjes en steeds minder door winkeltrouw of merkentrouw.

Dat blijkt uit vandaag gepresenteerd onderzoek dat door Benelux, het expertisecentrum voor instore marketing & communicatie, is opgezet.

Cees Bosma, voorzitter van POPAI Benelux spreekt van 'een aanbiedingenterreur', die het gevolg is van de prijzenoorlog. Hij droeg een aantal verklaringen aan voor de veranderingen.

Natuurlijk is de prijzenoorlog van de laatste jaren debet aan deze ontwikkeling, zegt Bosma. Maar er zijn ook andere onderliggende factoren die een rol spelen. Het winkelaanbod is niet duidelijk voor de klant.

Het speelgoed koop je bij Kruidvat, de mobiele telefoon bij Blokker en de pannenset bij Albert Heijn. De consument is niet grilliger dan vroeger. In deze tijd van digitale boodschappen vindt zij haar producten niet meer op verwachte plekken en wordt gedwongen te kopen waar ze in haar hart niet wil kopen, meent Bosma.

Hij riep winkelorganisatie en merkfabrikant op de strijdbijl snel te begraven. Zoek weer de samenwerking. Bouw aan merken, zowel het A-merk als het winkelmerk, luidt zijn advies.
Joop Holla, research director van bureau had bij de presentatie van de onderzoeksresultaten kritiek op de fabrikanten en retailers
.
Holla zegt dat er te weinig innovaties zijn ('merken worden commodoties') en supermarktketens weten zich te weinig te onderscheiden. Inmiddels wordt daardoor meer dan de helft van het productievolume van merken beneden de reguliere prijs verkocht.

Introducties worden volgens Holla vaak ook te langzaam door de supermarkt opgenomen. Superunie-leden zoals Jumbo en Edah zijn hier voorbeelden van.

Het wordt tijd voor weer nieuwe impulsen op de winkelvloer, zegt Holla, voor verrassing en duidelijkheid.

Of het allemaal veel uit haalt? Ik denk het niet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in