Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument is trouw aan oer-Hollands merk

De trouw van Nederlanders aan oer-Hollandse merken is groot, maar er is wel een verschuiving zichtbaar van oude liefdes naar nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde top 100 van Onmisbare Merken van Eurib, die voor de vierde keer is samengesteld. Hema blijft het meest onmisbare merk, gevolgd door Kruidvat, dat eerder op de derde plaats stond. Maar webwinkel heeft Blokker met gemak uit de top 3 verstoten. Verder laten het online betalingssysteem iDeal en weersite zich voor het eerst bij de eerste tien zien.

related partner content for mobile comes here

De onverwoestbare liefde van Nederlanders voor merken van eigen bodem is zichtbaar in de hele top 100. 'In de top 10 zijn acht merken van Nederlandse origine', aldus de onderzoekers. In de hele lijst geldt dat voor 73 procent van de namen.

KLM is de sterkste stijger in de ranglijst. Volgens de onderzoekers heeft de luchtvaartmaatschappij dat onder andere te danken aan een campagne via social media die draaide om de oer-Hollandse, Delftsblauwe tegeltjes. 'KLM benadrukte hiermee heel duidelijk haar Nederlandse oorsprong.' Een merk dat dat niet doet, is Heineken en dat merk komt dan ook helemaal niet voor bij de bovenste 100. 'Die missen de link met de Nederlandse cultuur.'

De onmisbaarheid van vrijwel alle onlinemerken neemt toe, alleen het Nederlandse Hyves heeft het hier dan wel moeilijk ten opzichte van het internationale Facebook. Maar zelfs Facebook en een naam als Apple hebben de bovenste 100 nog niet bereikt. Dat komt doordat we naar heel Nederland kijken en niet alleen naar bepaalde doelgroepen', licht Eurib toe.

In de top komen de stereotypen over mannen en vrouwen duidelijk naar voren: mannen gaan voor nieuws, sport en gemak met alweer de NOS op 1, Bol.com op 2 en Google op 3 . Vrouwen gaan voor praktische zaken met respectievelijk Hema, Kruidvat en Ikea in hun top 3. Google doet het bij alle doelgroepen goed. Dat merk bekleedt de 6e positie, na Albert Heijn en Ikea.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in