Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola is straks alleen nog een logo op een truckerspetje

[Column] Ondanks de nieuwe suikervrije varianten is Coca-Cola een aflopende zaak, denkt Ebele Wybenga.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Op de eerste warme dag van het jaar bestelde ik een cola op een terras. Ik keek uit over een jachthaven en het water van het IJ ­flonkerde alsof ik aan de Cote d’Azur zat. Mijn cola kwam in het klassieke flesje maar tot mijn teleurstelling met een glas zonder ijs of schijfje citroen.

related partner content for mobile comes here

Ginger ale of jasmijnthee

Het was alweer maanden geleden dat ik voor het laatst cola gedronken had. Ik bestelde deze cola vooral omdat het een lunchafspraak was voor werk, nog lang geen tijd voor een biertje en ik al te veel koppen koffie had gedronken die ochtend. 

Als alcohol of koffie uitgesloten zijn drink ik vaak ginger ale of jasmijnthee. Tikje aanstellerig misschien, maar wijdverbreid in de wat meer up-to-date Amsterdamse horeca. 

Muffe priksmaak

Dit was zo’n tent waar de mayonaise bij de friet van Gouda’s glorie is en de sladressing uit een grootverpakking met pompje van de Hanos komt. Daar bestel je dus geen vreemdsoortig drankje maar een cola. ‘Gewoon’ een cola. 

De eerste slok, helaas ook nog eens een beetje lauw, sloeg onaangenaam in. Mijn gedachte, terwijl de muffe priksmaak tergend langzaam wegstierf, was: waarom drink ik dit in hemelsnaam? Mijn tweede gedacht was: hoe kan íemand dit werkelijk lekker vinden?

Tanden met kunstmatig glazuur

Ik dacht aan een van mijn vrienden die tijdens zijn studietijd een 2-literfles cola per dag dronk en na een paar jaar zijn tanden moest laten omlijsten met kunstmatig glazuur.

Dit bruinbruisende spul kan blijkbaar verslavend lekker zijn maar ik kon op dit moment - op deze eerste terrasdag van het jaar - niet meer begrijpen waarom. 

Cola in het defensief

Diezelfde week zag ik een paginagrote advertentie van Coca-Cola in de krant. De boodschap was dat suikervrije varianten in Nederland breed verkrijgbaar zijn.

Het was een advertentie met een gemaakt-opgewekte toon, eindigend in de trant van: ‘Of ontdek je favoriete verfrissende Cola-Caola smaak ijskoud in je eigen koelkast.’ 
Cola zit in het defensief, dacht ik, ze weten dat het een aflopende zaak is. 

Dat weekend kwam ik op een rommelmarkt een wit-rood truckerspetje van het lulligste plastic tegen met het woord ‘Coke’. Ik heb het gekocht uit nostalgie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in