Chinese koophonger
Op de vraag of hij zich lekker voelde nadat hij – in 1985 - de eerste Chinese Coca-Colafabriek had geopend, antwoordde de toenmalige topman Roberto Goizueta: ‘Ik slaap als een baby’. Om meteen te vervolgen met: ‘Ik word elk uur wakker en begin te huilen’. Goizueta sprak uit ervaring. Er valt veel geld te verdienen in China. Maar alleen voor wie de regels van de Chinese markt goed begrijpt en respecteert. En die regels kunnen soms behoorlijk afwijken van de onze. Het westerse koopgedrag bijvoorbeeld, waarbij de hele weekvoorraad aan levensmiddelen in één keer wordt ingeslagen, is voor de meeste Chinezen nog een brug te ver. Zij kopen liever elke dag vers, en - zeker op het platteland - vaak bij kleine winkels. Daarbij zijn ze gewend aan uitgebreide productinformatie en aan een legertje winkelpersoneel dat hen ten dienste staat. Verse producten moeten verder uitgebreid onderzocht kunnen worden op geur en rijpheid en de winkelinrichting dient alle ruimte te bieden voor infostands en point of sale acties.
Maar ook op logistiek gebied lopen de zaken China heel anders dan in het Westen: een veel minder ontwikkeld leveranciersnetwerk en enorme afstanden zorgen voor fikse vertragingen en voor bederf van verse producten. Buitenlandse handelsconcerns zoals Wal-Mart hebben daarom een deel van de logistieke keten geïntegreerd in hun eigen bedrijf.
Een beetje creativiteit, flink wat incasseringsvermogen en constante voeling met de markt zijn dus absolute vereisten om zaken te doen in booming China.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid