Campagne mikt op 5000 woon-werkfietsers
Van de 2,5 miljoen Nederlanders die op een afstand van minder dan 7,5 kilometer van hun werk wonen, komt slechts een kwart op de fiets naar het werk. Ruim anderhalf miljoen mensen zouden in principe prima naar het werk kunnen fietsen maar doen het niet. De campagne wil bereiken dat ruim één procent van hen na oktober 2003 voortaan wel met de fiets naar het werk gaat. De actie, die vanaf april is ingezet, heeft inmiddels al zo’n 15.000 fietsers opgeleverd. Het NIGZ hoopt op 1 oktober a.s. nog eens 5000 extra woon-werkfietsers te hebben bereikt.
De campagne, die wordt gesteund door de ministeries van VWS en VROM en door de NOVIB, richt zich vooral op het overtuigen van werkgevers dat fietsbeleid voor hen aantrekkelijk is. Voor werkgevers is de campagne allereerst interessant vanwege de gezonde effecten van fietsen op werknemers. Immers; hoe meer gezonde werknemers, hoe hoger productie en de sfeer, hoe lager het ziekteverzuim.
Daarbij verhoogt een werkelijk fietsvriendelijk beleid de bereikbaarheid van het bedrijf voor klanten en leveranciers (minder eigen parkeerders voor de deur) en vergt het minder inves-teringen in nieuwe infrastructuur zoals parkeerplaatsen.
Fietsbeleid draagt bovendien bij aan een milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord imago voor het bedrijf. Door te fietsen reduceert men het autoverkeer, de uitstoot van CO2 en de kans op files.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Werkgevers kunnen de campagne onder meer ondersteunenn door de actie te sponsoren.
Werknemers die in het kader van de actie gaan fietsen, kunnen op een speciale kaart de door hen afgelegde kilometers per maand aangeven. Aan het eind van de campagneperiode vergoedt de werkgever elke afgelegde kilometer per medewerker met 1 eurocent, waardoor een totaal sponsoringbedrag ontstaat. Dat bedrag wordt aan het eind van de campagneperi-ode overgemaakt aan een van de drie Novib projecten (Behoud van bossen in Brazilië, Bo-dembescherming in Ethiopië en Duurzame landbouw in Bangladesh).
Het NIGZ coördineert de campagne Fiets naar je werk in samenwerking met het Cos en de Fietsersbond. De actie stelt campagnemateriaal beschikbaar voor bedrijven en werknemers en heeft een website (www.fietsnaarjewerk.nl ontwikkeld met informatie voor bedrijven en werknemers. Daarnaast zijn er verschillende mailingen naar bedrijven en organisaties ver-stuurd en worden de bedrijven nagebeld om enthousiaste fiets-ambassadeurs te vinden. De-ze fietsambassadeur is de spin in het web die de campagne binnen het bedrijf promoot. Na afloop van de actie worden bovendien 500 prijzen onder de deelnemers verloot, waaronder 10 gloednieuwe fietsen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid