Overslaan en naar de inhoud gaan

Bouwbedrijf schaamt zich kapot voor viral filmpje, maar kiest toch voor openheid

Bedrijf Vorm deelt de waaghalzerij en capriolen van bouwvakkers op sociale media en koppelt er een les aan.
De 'stuntende' bouwvakkers
De stuntende bouwvakkers
De 'stuntende' bouwvakkers
De stuntende bouwvakkers

De bouw staat niet bekend als een sector van grote praters en makkelijk communiceren. Als er iets moet worden uitgelegd, gebeurt dat bij voorkeur met een tekening op een papiertje. Het staat ook niet bekend als een erg veilige sector. Het afgelopen jaar kwamen er 20 bouwvakkers om tijdens hun werk.

related partner content for mobile comes here

Veilig werken vraagt veel maatregelen van bedrijven, maar ook discipline van de medewerkers zelf. En daar kan het aan ontbreken. Zie het filmpje van deze kraanmachinist en zijn collega die een shortcut neemt en zich op een betonplaat op grote hoogte laat verplaatsen.

De video ervan ging snel rond en verantwoordelijk bouwbedrijf Vorm schaamde zich diep voor deze waaghalzerij. Opvallend is de openheid waarmee het met de actie omging. Op Twitter bracht het zelf het filmpje naar buiten, sprak zijn afschuw uit en stelde de drie betrokken medewerkers een schorsing in het vooruitzicht.

Kapot geschrokken

Op de site kwam het later met een verklaring. ‘De beelden van vanochtend stelden mij zeer teleur gezien de vele inspanningen die wij dagelijks doen om de bouw veilig te houden’, zegt ceo Daan Van der Vorm. Toch is niet besloten de drie weg te sturen van de bouwplaats, dat is ‘niet de oplossing, want daar leren de heren niets van’.

Een gedragsverandering is dat wel, aldus van der Vorm. Het bedrijf ging met de drie in gesprek. ‘De heren zijn zich kapot geschrokken en realiseren zich nu dat zij speelden met levens.’ Vorm-bouwpakket zijn daarom verplicht tot het volgen van een veiligheidsopleiding en het uitvoeren van een taakstraf.

De manier van reageren kreeg veel bijval op sociale media, misschien wel omdat het zo atypisch is voor de wijze waarop bouwbedrijven traditioneel communiceren.

Geen seconce nagedacht

‘We hebben geen seconde nagedacht over wat we moesten doen’, zegt Ieke Tromp, teamleider Communicatie. ‘We willen dit gewoon niet en wilden transparant zijn over wat er was gebeurd. Door het open naar buiten te brengen ga je het gesprek aan.'

Dat is volgens Trom juist zo belangrijk omdat Vorm hard bezig is om de houding en gedrag op de bouwplaats te veranderen. 'We zijn heel duidelijk over wat we van onze mensen verwachten: alles om veilig thuis te komen. Als het dan misgaat, moet je dat gebruiken om het gesprek erover te kunnen voeren.’

Dat het geen eigen medewerkers betrof, maar van een onderaannemer, maakt volgens Tromp niet uit: ‘Het is onze bouwplaats en onze verantwoordelijkheid.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Edelman Europe Holdings BV

Hulde voor deze aanpak, Daan & team!

Nico van Zwet

Voorbeeldige aanpak. Open transparant, met oog voor detail, gedragsverandering is het sleutelwoord. Betrokkenen wijzen op hun verantwoordelijkheid, het bedrijfs(sector)belang, hun verantwoordelijkheid aan partners, familie om veilig thuis komen. Aan de heren waaghalzen; u werkt voor een onderneming waar zorg en betrokkenheid, de boventoon voert.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in