Overslaan en naar de inhoud gaan

Booking.com: stalker met mitrailleur

Mijn advies aan Booking.com: verschuif de aandacht van duurzaam toerisme naar duurzaam retargetten.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Technologie is kil. Maar het maakt wel machtig. Wie had 15 jaar terug kunnen denken dat je het grootste taxibedrijf ter wereld kunt worden zonder dat je zelf ook maar 1 taxi hebt? Of kunt uitgroeien tot een giga cateraar zonder zelf ook maar een pollepel te bezitten?

Natuurlijk zit er aan dat succes ook een schaduwkant. De Uber-chauffeurs en de restaurants die via Thuisbezorgd leveren schreeuwen inmiddels moord en brand over de astronomische fees die ze moeten aftikken. Ach, Abba zong het al: The winner takes it all.

related partner content for mobile comes here

MVO


Over winnaars gesproken, Booking.com, 's werelds grootste hotelketen zonder hotels, maakte afgelopen jaar 2,4 miljard winst. Twee komma vier miljard! Daarmee liggen ze samen met Philips, Shell en Unilever voorop de tong als grootste vaderlandse winstmakers. Een resultaat waar de ondernemer in mij U tegen zegt. Al fluistert mijn linkse geweten dan meteen: maar zoveel geld brengt toch ook maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee? En inderdaad, na wat onderzoek blijkt dat u 4 miljoen reserveert voor… ‘duurzaam toerisme’.

Over winnaars gesproken, Booking.com, 's werelds grootste hotelketen zonder hotels, maakte afgelopen jaar 2,4 miljard winst. Twee komma vier miljard! Daarmee liggen ze samen met Philips, Shell en Unilever voorop de tong als grootste vaderlandse winstmakers. Een resultaat waar de ondernemer in mij U tegen zegt. Al fluistert mijn linkse geweten dan meteen: maar zoveel geld brengt toch ook maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee? En inderdaad, na wat onderzoek blijkt dat u 4 miljoen reserveert voor… ‘duurzaam toerisme’.

Retargeting mitrailleur


Los van het feit dat dat natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zet, kunt u zich beter op een ander vlak wat duurzamer inzetten. Laatst boekte ik een hotelletje bij u in het Duitse Rothenburg ab den Tauber (voor alle duidelijkheid, ik overwoog dat hotel dus niet, ik boekte het keihard). Vervolgens vuurt u volautomatisch banners en displays op me af van hetzelfde hotel! In de 17 (!) dagen die volgden op mijn overnachting kreeg ik ontelbaar veel impressies voor dat hotel.

Los van het feit dat dat natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zet, kunt u zich beter op een ander vlak wat duurzamer inzetten. Laatst boekte ik een hotelletje bij u in het Duitse Rothenburg ab den Tauber (voor alle duidelijkheid, ik overwoog dat hotel dus niet, ik boekte het keihard). Vervolgens vuurt u volautomatisch banners en displays op me af van hetzelfde hotel! In de 17 (!) dagen die volgden op mijn overnachting kreeg ik ontelbaar veel impressies voor dat hotel.

Wees zuinig op uzelf


Blijkbaar denkt u dat u zó onmisbaar bent bij het boeken en zoeken dat het u niks kan schelen, dat uw merk bij mij inmiddels meer irritatie oproept dan bewondering. Uiteindelijk keert het tij vanzelf. Misschien niet morgen, maar stalkers eindigen altijd met een straatverbod. Uw merk is op termijn echt uw grootste asset. Niet voor niets heeft Coca- Cola het voor miljarden op de balans staan. Wees er dus zuinig op.

Blijkbaar denkt u dat u zó onmisbaar bent bij het boeken en zoeken dat het u niks kan schelen, dat uw merk bij mij inmiddels meer irritatie oproept dan bewondering. Uiteindelijk keert het tij vanzelf. Misschien niet morgen, maar stalkers eindigen altijd met een straatverbod. Uw merk is op termijn echt uw grootste asset. Niet voor niets heeft Coca- Cola het voor miljarden op de balans staan. Wees er dus zuinig op.

Duurzaam retargetten


Met 2,4 miljard winst hoef ik u niet te vertellen dat retargeting een machtig instrument is. En ik hoop oprecht dat ik u niet hoef te vertellen dat u in plaats van mij constant een hotel voor te schotelen waar ik net geslapen heb, mij heel veel leuke, inspirerende, verrassende, onverwachte of grappige mededelingen had kunnen doen.

Met 2,4 miljard winst hoef ik u niet te vertellen dat retargeting een machtig instrument is. En ik hoop oprecht dat ik u niet hoef te vertellen dat u in plaats van mij constant een hotel voor te schotelen waar ik net geslapen heb, mij heel veel leuke, inspirerende, verrassende, onverwachte of grappige mededelingen had kunnen doen.

Mijn advies aan u: verschuif de aandacht van duurzaam toerisme naar duurzaam retargetten. Dat kost u ongetwijfeld meer dan die lachwekkende 4 miljoen, maar op termijn verdient u die investering dubbel en dwars terug.

Technologie mag u dan machtig maken, creatief ingezette technologie maakt u geliefd. Dan wordt Booking.com een geliefd merk. Met toekomst (en waarschijnlijk nog hogere winstcijfers).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in