Boekrecensie: geld verdienen met sociale media - Cor Hospes
Wat moet een marketeer lezen om bij te blijven, welke literatuur biedt toegevoegde waarde, welk boek absoluut niet? Opleidingsinstituut SRM doet een schifting en geeft iedere maand een leesadvies in Tijdschrift voor Marketing en nu ook op MolBlog.
De titel van dit boekje zou bij een gemiddelde lezer nog hoge verwachtingen kunnen opwekken. Een van de kern issues van dit moment is inderdaad de ROI van sociale media. Moet ik wel of niet deze middelen inzetten? Moet ik budget beschikbaar stellen, FTE’s werven of vrijmaken om sociale media in te zetten? Prangende vragen voor de gemiddelde Nederlandse organisatie. Dus hoe mooi is het dan als er een boek verschijnt dat binnen één uur (want langer ben je er niet mee bezig) een antwoord zou kunnen geven op deze vragen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Aan de bevlogenheid van de auteur ligt het in ieder geval niet. Met hart en ziel staat hij voor de veranderingen in het communicatielandschap. Bij het lezen van het boekje krijg je dan ook de indruk dat hij een Powerpoint aan het afwerken is waarbij de beelden ontbreken. In een sneltreinvaart reist hij door het veranderende (sociale) medialandschap. Raakt alle relevante onderwerpen aan, maar op het moment dat je de verdieping zoekt, raast de trein al weer verder naar het volgende station.
In plaats van relevante, concrete voorbeelden, cases en handvatten van bij voorkeur Nederlandse bedrijven krijgen we weer meer van hetzelfde. Alle, inmiddels uitgekauwde, bekende cases komen weer voorbij. Dan hoop je op een verdiepingsslag als het gaat om de ROI. Maar ook daarvoor is in deze sneltrein weinig plaats.
Als routekaart voor onderweg heeft de auteur 31 spelregels samengesteld voor succes in sociale media. Nu is het woord spelregel een beetje te veel een belofte. Het zijn meer containers voor beginners geworden. Neem bijvoorbeeld spelregel 26: Zweet.
Wie het weet mag het zeggen, maar deze regel gaat niet echt succes opleveren op basis van een relevante toevoeging.
Dat de auteur een specialist is op het terrein van guerrillamarketing is na het lezen van dit boekje wel duidelijk. Waarom er dan ook nog een heel hoofdstuk aan besteed moet worden binnen het kader van ‘Geld Verdienen aan Sociale Media’, is geheel onduidelijk. Net als de constante crosspromotie naar zijn vorige boek 'Alle 13 Goed, De Beste Online Marketingtools’ die niet echt relevant zijn als je dit boekje aan het lezen bent.
Samengevat kunnen we dus zeggen dat voor de enigszins ervaren communicatiespecialist, marketeer of online specialist dit boekje beter in de kast kan blijven staan. Voor de absolute beginner is dit een leesbare vogelvlucht , geschreven in Jip-en-Janneketaal met bekende voorbeelden en cases.
Praktisch:*
Leesbaar: ***
Actueel: ***
Vernieuwend: *
Ons oordeel: laten liggen
Recensent: Gert Koot
Geld verdienen met sociale media
Cor Hospes
Haystack
ISBN 9789077881965
Meer weten? Lees het boek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid