August de Vocht (Gemoro): "De mobiele markt is nog een hitsige puber" [Visie Mobile 2014]
In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014
[August de Vocht]
Vacatures
Product Owner Redactie denhaag.nl
Gemeente Den HaagSenior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtDe afgelopen jaren hebben we met zijn allen mooie stappen gezet met de ontwikkelingen van custom made apps. Bijna elke app die op de markt kwam is vanaf de grond op opgebouwd en verschilde in grote maten van andere apps die hetzelfde mobile bureau had uitgebracht. Voor sommige; pakken wat je pakken kan. Zonder enige vorm van missie, visie of gedachte. Let op; dit is geen klacht maar lijkt mij een normaal process in een snel groeiende en ontwikkelende markt. De markt moest zich gaan settelen en bureau’s + klanten moesten hun weg vinden in het mobiele landschap.
Ik ben ervan overtuigd dat dit in 2014 versneld door zal gaan zodat er een duidelijke schifting zal ontstaan tussen de verschillende mobiele bureaus. Dit kan natuurlijk op allerlei niveau’s zijn maar ik zie een paar kernpunten voor me:
- - prijs
- - doelgroep
- - soort app
- - ontwikkeltechniek
De markt is natuurlijk zo groot dat elk bureau met specifieke oplossingen een bestaansrecht heeft. Of je nu apps verkoopt voor € 199,- of voor € 199.999,-. Wanneer zaken gestandaardiseerd worden zal het voor de klant duidelijker worden waar die moet zijn en is het voor het bureau eenvoudiger om een acceptabel rendement te behalen op development. Ook al geven resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst, je kunt er wel een hoop van leren. Bij een volgende app met dezelfde insteek hoef je niet meer dezelfde fouten te maken.
Het tekort aan developers zal mijn inziens door standaardisatie ook opgelost kunnen worden. Zoek naar die specifieke eigenschappen die je als bureau nodig hebt en investeer in je developer. Standaardisatie zorgt natuurlijk ook voor zelfvertrouwen. En de ontwikkelingen gaan zo snel dat er altijd ruimte voor technische vernieuwing is.
2013 was een mooi jaar waarin veel geleerd is, de markt weer een paar reuze stappen vooruit gezet heeft. Maar ik kijk uit naar 2014 waarin we de volgende fase naar volwassenheid in zullen gaan.
Standaardisatie = Specialisatie = Rendement = 2014
Succes!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid